Örebro universitet

Svensk frihet och natur säljer vitt snus i Storbritannien till unga kvinnor och icke-rökare

Dela

Vitt snus som smakar jordgubbar, är bra för hälsan och får dig att känna dig fri – så fri som bara svenskar kan vara.

Lauren O’Hagan, medieforskare vid Örebro universitet, visar i en studie hur ett Japan-ägt tobaksbolag marknadsför vitt snus i Storbritannien paketerat som ”Nordic Spirit”.

–  Kampanjerna på Instagram riktar sig främst till unga kvinnor och icke-rökare och är en väg in i att bli beroende av nikotin, säger Lauren O’Hagan.

Lauren O'Hagan står på en kaj  vid en flod i en stad och har en gul regnjacka på sig
Lauren O'Hagan, forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet och vid Open University i Storbritannien. Privat

I Storbritannien är försäljning och marknadsföring av tobaksfritt snus oreglerad. Minipåsarna med vitt snus som smakar godis finns i ett ingenmansland mellan lagar för tobaksprodukter och livsmedel – som lämnat fältet fritt för tobaksbolagen att agera.

I juni 2019 började Japan Tobacco International, JTI, sälja tobaksfritt nikotin, vitt snus, i Storbritannien.

– Marknadsföringen av ”Nordic Spirit” var omfattande på sociala medier och genom gratisprover. Bolaget samarbetade bland annat med stora musikfestivaler, som ofta har en publik som är yngre än 18 år, säger Lauren O’Hagan, som också är knuten till Open University i Storbritanninen.

Hon har granskat nära 500 inlägg på Instagram av JTI mellan åren 2019 och 2023 med reklam för vitt snus.Inläggen kan visa bilder av jordgubbar och äpplen som kommer upp ur dosan när locket åker av.

–  Bolaget kan inte i skrift påstå att vitt snus är hälsosamt. I stället bli det bilder av frukt och bär. JTI hävdar att marknadsföringen riktar sig mot vuxna rökare, men bilderna säger något annat, säger Lauren O’Hagan.

Ett annat exempel på insats riktad mot unga var fria båtresor till en musikfestival på Isle of Wight.  Och under nästan tre veckor i oktober 2020 var företaget på plats i centrala London med sin ”sensational multi-sensory experience”. Med ”Nordic Spirit Nights” öppet för alla skulle Sverige och svenskhet sälja det vita snuset.

– Här fanns svensk natur och doften av skog. Besökarna bjöds in att ta plats vid en lägereld vid en stor sjö och fick pröva typisk svensk mat – och de naturliga smakerna hos vitt snus, berättar Lauren O’Hagan.

Hennes analys av de nära 500 inläggen på Instagram visar på fyra huvudbudskap i reklamen för vitt snus mot unga:

*roligt och fritt

*nordisk lycka

*problemfritt och diskret

*hälsosamt och vetenskapligt rationellt

– Nikotin nämns inte i marknadsföringen, utan det handlar om en trendig livsstil med midsommarfester, kräftskivor och badliv. Unga kvinnor kan enkelt och diskret använda vitt snus. Greppet är detsamma som när tobaksbolagen en gång riktade sig mot kvinnor genom att kalla cigaretter för ”torches of freedom”, konstaterar Lauren O’Hagan.

I Storbritannien har olika aktörer påtalat hälsoriskerna med vitt snus och risken med att rikta reklam mot en sårbar grupp som barn och unga.  

– Min slutsats är att politiker måste fatta beslut om att reglera marknadsföringen av vitt snus på sociala medier för att skydda unga från att bli exploaterade, säger Lauren O’Hagan.

FAKTA

Japan Tobacco International var först med vitt snus i Storbritannien och är idag marknadsledande, med en årlig försäljning på 20 miljoner pund.

JTI hävdar officiellt att rökare och rökare av e-cigaretter, alla vuxna, är målet för marknadsföringen.

Vanligt svenskt snus är inte tillåtet att sälja i Storbritannien, och ett paket cigaretter kostar där i genomsnitt över 200 kronor.

Nyckelord

Kontakter

Lauren O'Hagan
lauren.ohagan@oru.se
Tel: +447971979912

Bilder

Lauren O'Hagan står på en kaj  vid en flod i en stad och har en gul regnjacka på sig
Lauren O'Hagan, forskare i medie- och kommunikationsvetenskap vid Örebro universitet och vid Open University i Storbritannien.
Privat
Ladda ned bild

Länkar

Om oss

Örebro universitet är ett bredduniversitet med starka professionsutbildningar och forskning som spänner över 36 ämnen inom alla vetenskapliga fält. Vi har 15 000 studenter, 85 utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå och ett stort utbud av fristående kurser. Örebro universitet har samlat spetskompetens inom tre profilområden: AI och robotik, Mat och hälsa och Föroreningar och samhälle. 

Följ Örebro universitet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Örebro universitet

Ytterligare 40 miljoner till forskning om växtbaserade protein4.10.2024 14:35:44 CEST | Pressmeddelande

Mer vegetariskt och mindre kött på tallrikarna är en förutsättning för att uppnå hållbarhetsmålen i Agenda 2030 – men det saknas mycket kunskap om växtbaserade protein, inte minst från ett hälsoperspektiv. Därför har det nationella forskningscentret Plant-based Proteins for Health and Wellbeing, PAN Sweden, som Örebro universitet koordinerar, fått ytterligare 40 miljoner kronor från Formas.

Humor, varumärkesmaskot och kändisar – så suddade Läkerol ut gränsen mellan mat och medicin under 1900-talet2.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Vi är vana vid att dagens marknadsföringskampanjer drar nytta av kändisar, experter och humor för att sälja olika produkter. Men redan i början av 1900-talet använde sig det svenska halstablettmärket Läkerol av liknande strategier för att sudda ut gränsen mellan mat och medicin – och lyckades skapa ett populärt varumärke som vi svenskar konsumerar dagligen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye