48,1 miljoner kr för Världens Barn - hittills

När höstens kampanjvecka för Världens Barn summeras har 48,1 miljoner kronor samlats in. Hela landet har kraftsamlat för barns rättigheter. Nu fortsätter insamlingen året ut.

Världens Barn gör barndomar möjliga! När kampanjveckan summeras har 48,1 miljoner kr samlats in. På bilden: Projektet Maya-Nutri i Guatemala bidrar till mattrygghet för barn så att de kan och orkar gå i skolan. Stödet sker via Radiohjälpens Världens Barn-kampanj till organisationen We Effect. Foto: Johanna Wolff

I år har insamlingen för Världens Barn engagerat eldsjälar, föreningar, företag och andra organisationer runt om i landet med 48 104 073 kr insamlade hitintills. Sveriges Television har under kampanjveckorna gjort tre olika tv-sändningar se på denna länk.

Sveriges Radios sändningar P4 för Världens Barn kan höras på denna länk.

Resultat i korthet

48,1 miljoner kr är insamlade hittills, varav ca 41 miljoner kr hade inkommit vid tv-galans slut "Tillsammans för Världens Barn" i lördags på SVT och SVTPlay.se. Melodifestivalens omröstning utgjorde ca 4,3 miljoner kr.

1 148 st digitala insamlingsbössor startades för Världens Barn, se alla bössor här.

De populäraste tävlingsbössorna på varldensbarn.se blev:

1.                       Illern Göran från Killinggänget, samlade ihop 111 000 kr,

2.                      SunTrip-outfit signerad av Lasse Åberg, samlade ihop 90 868 kr,

3.                      Herregud & Co – Vinn en tavla, samlade ihop 60 325 kr.

Auktionerna avslutas under tisdagen (8/10) och finns på denna länk här:

Auktionernas direktlänkar är:

Buda hem Oliver Solbergs första WRC tävlingsoverall

Buda hem Petter Solbergs legendariska kördress från 2011

Buda hem Sarah Sjöströms signerade baddräkt från OS

Buda hem Jill Johnssons special-sydda blus från Lars Wallin

Tillsammans för Världens Barn

TV-galan "Tillsammans för Världens Barn" sändes i lördags kväll och leddes av Ahmed Berhan, Nikki Amini och Mark Levengood assisterade av Henrik Kruusval samt barnen Harriet Lindgren, Gabriella Westlund, Tereza Muvemba Lidström.

I ett reportage i tv-galan medverkade H.M. Drottning Silvia som inför sin 80-årsdag förra året startade en insamling till förmån för Ukrainas barn genom kampanjen Världens Barn. Tre projekt pågår i Ukraina tack vare drottningens engagemang, läs mer här.

I galan fick vi se och höra Viktor Norén och Linus Wahlgren, Petra Marklund, Linnea Henriksson, Tomas Andersson Wij och Peter Jöback, Cleo & Ayla och Tim Slakva.

Världens Barn-kampen vanns under kvällen av Torsby kommun, och överträffade därmed både Östersund och Umeå. De tre kommunernas slutsumma i tv-galan:

1. Torsby – 959 200 kr
  2. Östersund – 146 455 kr
  3. Umeå - 111 713 kr

Hela landets kommunkamp presenteras i tv-programmet "Landet runt", den 13 oktober.

Under söndagskvällen sammanfattade SVT Världens Barn-kampanjen i tv-sändningen "Summeringen".

P4 för Världens Barn

Sveriges Radios kanal P4 har under veckan speglat det stora engagemanget för Världens Barn i flera program ledda av Farah Abadi tillsammans med Lasse Persson, och med massor med engagerade barn och unga.

Detta händer nu

Insamlingen fortsätter året ut. Insamlade medel fördelas sedan av Radiohjälpen till Världens Barn-projekt genom sökande svenska partnerorganisationer. Kampanjen sammanfattas i tv-programmet ”Världens Barn – återblicken” som sänds 29 december i SVT och SVTPlay.se, kl 18:15.

Engagemanget är särskilt viktigt då den mänskliga utvecklingen går bakåt på många plan. Fler barn än någonsin i modern tid har tvingats på flykt. Världen befinner sig i en hungerkris som drivs på av bland annat klimatförändringar, krig och konflikter och en rad ekonomiska faktorer.

Läs mer om de 24 projekt som pågår med stöd av Världens Barns insamling förra året på denna länk.

Stöd Världens Barn

Starta din egen insamling  för Världens Barn här.

Swisha till 90 19 506, märk din gåva "Världens Barn".

Tack för ditt engagemang!

48,1 miljoner kr har samlats in hittills. Slutbild från tv-galan Tillsammans för Världens Barn, som sändes på SVT lördag kväll.
Foto: Jessica Gow/TT
Foto: Johanna Wolff

Om Radiohjälpen och Världens Barn

Stiftelsen Radiohjälpen, i förkortad form benämnd Radiohjälpen, vars beslutande organ är dess styrelse, har till uppgift att i samråd med Sveriges Television AB, Sveriges Radio AB och Sveriges Utbildningsradio AB samordna radio-och TV-bolagens insamlingsverksamhet för humanitärt ändamål. Sedan 1939 har vi samlat in pengar för att förändra liv och lindra nöd i Sverige och i hela världen. Genom särskilda insamlingar skapar vi gemensam kraft med tydliga mål om förändring. Radiohjälpen samarbetar med professionella och kompetenta partnerorganisationer för att varje insamlad krona ska komma till mest effektiva användning.

Läs om hur Radiohjälpen arbetar 2022 - 2025

Världens Barn gör barndomar möjliga

Runt om i världen lider många av världens barn till följd av kriser och katastrofer. Hunger och fattigdom slår hårt mot barn, och barn med funktionsnedsättning drabbas extra hårt.

Tack för att du stödjer Världens Barn - ett samarbete mellan public service och Radiohjälpen ihop med många svenska civilsamhällesorganisationer. Här bidrar SVT, Sveriges Radio P4 och Utbildningsradion (UR) till viktiga folkbildande insatser inom ramen för Världens Barn. Tillsammans samlas pengar in till projekt runt om i världen för att främja barns rättigheter.

Engagemanget i topp när driven trio frontar den årliga tv-galan Tillsammans för Världens Barn23.8.2024 08:25:00 CEST | Pressmeddelande

Tre rutinerade och välkända profiler leder SVT:s tv-gala Tillsammans för Världens Barn i oktober – Nikki Amini, Ahmed Berhan och Mark Levengood. Galan är höjdpunkten på kampanjveckan för Världens Barn, Radiohjälpens största insamling för att göra barndomar möjliga, så att fler barn i världen kan få gå i skolan, få vara friska och få känna sig trygga.

RADIOHJÄLPEN PRISAS FÖR TECH-LÖSNING8.7.2024 16:39:25 CEST | Pressmeddelande

Radiohjälpen har mottagit Adam Smith Award 2024. Det världsomspännande priset delas ut av brittiska Treasury Today Group i London, UK, och tilldelas Radiohjälpen i kategorin ”Bästa transaktionslösning”. "Tack vare våra digitala lösningar kan vi stärka Radiohjälpens arbete med att rädda liv och lindra nöd", säger Kristina Henschen, generalsekreterare vid Radiohjälpen. "Detta pris är resultatet av ett litet men fantastiskt fint lagarbete".

Följ med Kronprinsessan på projektbesök6.6.2024 06:06:00 CEST | Pressmeddelande

Kronprinsessan Victorias fond stödjer projekt för barn och unga som lever med funktionsnedsättning. Ett av projekten drivs av Astma- och Allergiförbundet. Ikväll börjar appellen från besöket att sändas på SVT. "Alla har rätt till en aktiv fritid", säger Kronprinsessan Victoria vid besöket. "Det är så otroligt viktigt att som individ bli stärkt, och också få stimulans och utvecklas. Det önskar vi för alla."