Stopp! Min kropp! - blir dataspel.

I samarbete med World Childhood Foundation, släpper nu Rädda Barnen ett dataspel. Spelet riktar sig till skolelever på lågstadiet för att uppmuntra till samtal om kroppens gränser och samtycke.

Rädda barnen lanserar Stopp! Min Kropp!-spel i samarbete med Childhood.
Rädda barnen lanserar Stopp! Min Kropp!-spel i samarbete med Childhood. Foto: Rädda Barnen

I spelet får barnen, tillsammans med lejonet Lage, barnet Charlie och de andra karaktärerna från vägledningen Stopp! Min kropp! lösa tre olika uppdrag. Barnen får öva på att reflektera och sätta sig in i en annan persons tankar och känslor.

Genom att utforska och utvärdera hur barn lär sig på ett mer interaktivt sätt, som genom spel, vill vi underlätta för dem att ta till sig kunskap om dessa viktiga frågor. Tillsammans med Rädda Barnen och forskarna i projektet har vi arbetat för att hitta sätt att utvärdera och förbättra dessa metoder, så att barn på ett roligt och engagerande sätt kan lära sig om kroppens gränser och samtycke.

– Barnen kliver in i spelet och får vara ”superhjälpare” till Stopp! Min kropp!-karaktärerna. Det är allvarliga och viktiga ämnen, men det blir också roligt och spännande genom spelet, berättar Anna Vikgren, psykolog på Rädda Barnen och medskapare till spelet.

Både Barnkonventionen och läroplanen slår fast barns rätt till stöd och kunskap om kroppen, integritet, våld och övergrepp. Därför tog Rädda Barnen fram Stopp! Min kropp! som gör svåra saker lättare att prata om. Ju fler vuxna det är som vågar prata om svåra ämnen, desto fler barn ges möjlighet att sätta ord på saker, vågar fråga och be om hjälp om de behöver. För att ytterligare uppmuntra till samtal om kroppen och dess gränser, har Rädda Barnen nu vidareutvecklat materialet till ett dataspel. Allt innehåll i spelet har skapats av Rädda Barnens legitimerade psykologer och psykoterapeuter tillsammans med barn. Spelet är framtage i samarbete med oss på Childhood.

– Vi såg en stor potential i att vidareutveckla ett av de initiativ som fått störst genomslag i Sverige kring samtal med barn i olika åldrar om kroppen, gränser och sexuella övergrepp. Vi vet att barn som får möjlighet att uttrycka sina tankar och känslor är tryggare barn och vi strävar efter att ge dem verktyg för detta. Vi hoppas att spelet blir ytterligare ett sätt att nå ut till fler barn och att det ger dem ett nytt, engagerande sätt att lära sig allt det viktiga som Stopp! Min kropp! förmedlar säger Britta Holmberg, programchef och vice generalsekreterare på Childhood.

Skolor och förskolor har arbetat med material om Stopp! Min kropp! i många år. Rädda Barnen har regelbunden dialog med lärare och elevhälsa som efterfrågade fler sätt att lyfta detta ämne. Det var så idén om det digitala spelet väcktes.

– Idag känner många vuxna och barn till begreppet Stopp! Min kropp!, men fortfarande upplever många barn att det pratas för lite om kroppen, gränser och känslor, både hemma och i skolan. Det behöver vi ändra på. Barn har rätt att veta vad vuxna och andra barn får och inte får göra med deras kroppar, att det aldrig är deras fel om ett övergrepp händer, och att de alltid kan prata med en vuxen om svåra saker, avslutar Anna Vikgren.

Mer om dataspelet Stopp! Min kropp!

Spelet släpps i oktober under den årliga Stopp! Min kropp!–veckan. Ingen nedladdning behövs och spelet kan spelas på dator eller surfplatta.

Länk till trailer om spelet: https://youtu.be/vhqHt0iAJpo

Här kan du läsa mer om Stopp! Min kropp!-veckan: Stopp min kropp- veckan (raddabarnen.se)
Här finns mer info om Stopp! Min kropp!: Stopp! Min kropp! (raddabarnen.se)

För mer information – vänligen kontakta Charles Mingo Bennström, pressansvarig på World Childhood Foundation: charles.bennstrom@childhood.org +46 (0) 73-422 04 42

Rädda barnen lanserar Stopp! Min Kropp!-spel i samarbete med Childhood.
Foto: Rädda Barnen
Britta Holmberg, progamchef och vice generalsekreterare Childhood.
Foto: Elisabeh Ubbe

AI - protecting both children and law enforcement4.10.2024 06:00:01 CEST | Press Release

World Childhood Foundation is backing a global initiative to transform child protection with AI. Together with the Swedish Police Authority and key global stakeholders, this effort aims to speed up investigations into child sexual abuse, enabling faster victim identification and reducing the strain on law enforcement personnel through AI solutions. HRH Princess Madeleine visited the initiative in Stockholm, underscoring its importance to Childhood's mission.

Childhoodpriset 2024 hyllar förskolepersonal1.10.2024 10:43:49 CEST | Pressmeddelande

Nu öppnar nomineringen till Childhoodpriset 2024. I år går priset till en person som arbetar inom förskolan. Alla som vill är välkomna att nominera. I juryn sitter bland andra H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande Childhood, Carin Götblad, Polismästare Nationella operativa avdelningen och Jessica Span, VD, Volvo Car Sverige. Vinnaren presenteras vid en prisceremoni i december. Utöver äran tilldelas hen 50 000 kronor.