Studenter skapar kraftfulla AI-lösningar för civilsamhället

Genom projektet AI for Impact stärks förmågan att använda AI hos svenska sociala entreprenörer och icke vinstdrivande organisationer som verkar för social hållbarhet.

– En räddningsbåt som ligger still kan inte rädda liv och då kan vi inte göra vårt uppdrag, säger Jonas Carlsson på Sjöräddningssällskapet.

Under sommaren fick fem verksamheter stöd från universitetsstudenter att utveckla sina första AI-lösningar – och i början av september hade Civilsamhällets forum för ansvarsfull användning av AI sitt första möte.

Deltagarna i AI for Impacts talangprogram sommaren 2024.

För Jonas Carlsson och Sjöräddningssällskapet är användning av ny teknik en fråga om liv och död.

– Vi behöver en förståelse för hur en motor egentligen fungerar, hur driftsdata ser ut när motorn mår bra. Det här är viktigt för att vi ska kunna förutspå när det finns en risk för ett motorhaveri, fortsätter han.

Sjöräddningssällskapet är en av de fem organisationer som deltog i sommarens talangprogram inom ramen för projektet AI for Impact, som drivs av AI Sweden med finansiering från Google.org. Sjöräddningssällskapet fick tillsammans med Mind, Reach for Change, Röda Korsets avdelning i Umeå och UNICEF Sverige stöd av en grupp studenter som utvecklade AI-lösningar utifrån organisationernas egna behov.

Carl Norling Markai är Impact Initiative Developer på AI Sweden:

– Vi ser att AI är en katalysator för positiv förändring. Det är särskilt viktigt att vi satsar på ideella organisationer som ofta saknar egna resurser för att utveckla och implementera ny teknik. Med stöd från Google.org kan vi hjälpa dem att effektivisera sitt arbete och stärka deras förmåga att hjälpa de målgrupper de arbetar med, säger han.

Sjöräddningssällskapet är ett exempel på hur det kan gå till. Man samlar redan in mängder av information från sina båtar, som varvtal, tryck, temperatur, bränsleförbrukning. Men eftersom datamängden är så stor har det inte gått att dra några egentliga slutsatser från den. En AI-modell som under sommaren kan analysera datan från sensorerna och hitta avvikelser från det normala som en människa skulle missa.

– Vår bild av AI innan vi började det här projektet vad något abstrakt, som alla pratar om men som ingen egentligen vet vad det är eller hur det påverkar oss. Att få se graferna var en aha-upplevelse. Då blev AI konkret, det är något som kan hjälpa oss! Nu ska vi försöka implementera så mycket av det här som bara går, säger Jonas Carlsson.

Johanna Nilsson är Partnership Manager på Reach for Change:

– Vi jobbar med sociala entreprenörer. I processen när man ska starta sitt företag är det väldigt mycket jobb med forskning kring bakgrund, problemanalys och är man inte väldigt stark inom forskning, vilket de flesta inte är, så är det här väldigt tidskrävande.

Genom att träna en språkmodell med relevanta källor utvecklades en plattform som på ett användarvänligt sätt förenklar för de sociala entreprenörerna att hitta den information de behöver.

– Att få in tre studenter med kunskap inom AI och maskininlärning, områden som är helt nya för oss, och kombinera det med vår erfarenhet inom utveckling, bistånd och socialt entreprenörskap har skapat en fantastisk synergi och lett till stora framsteg, säger Johanna Nilsson.

Vid sidan av talangprogrammet är arbetet med Civilsamhällets forum för ansvarsfull användning av AI en central del i AI for Impact:

– AI har en enorm potential, men med denna potential kommer också ett stort ansvar. Vi startar nu detta forum för att sätta civilsamhället i förarsätet i utvecklingen av AI på ett sätt som främjar hållbarhet, samverkan och goda verksamhetsprinciper, säger Carl Norling Markai.

Projektet som helhet och Sjöräddningssällskapets lösning finns presenterade i en film om sommarprogrammet.

Carl Norling Markai, Impact Initiative Developer, AI Sweden.

carl.norling@ai.se

Om AI for Impact

AI Swedens AI for Impact-projekt, med finansiering från Google.org, stärker svenska sociala entreprenörer, sociala impact-bolag och icke vinstdrivande organisationer som verkar för social hållbarhet. Projektet inkluderar flera initiativ utformade för att höja medvetenheten om hur AI kan användas för social nytta och ta fram exempel på användningsfall.

Inom ramen för AI for Impact har det skapats ett forum för ansvarsfull användning av AI i civilsamhället. Forumets medlemmar kommer från Antidiskrimineringsbyrån Väst, Barncancerfonden, Bris, Fremia, Funktionsrätt Sverige, Ideell Arena, NBV, Nod Sverige, Rainy Labs, RF-SISU, Rädda Barnen och Röda Korset

Mer information om satsningen finns på AI Swedens webbplats.

AI Sweden är Sveriges nationella center för tillämpad artificiell intelligens. AI Sweden stöds av svenska staten samt näringsliv och offentlig sektor över hela Sverige. Målet med arbetet är att accelerera användningen av AI för att stärka Sveriges välfärd och konkurrenskraft, och att förbättra livet för alla människor som lever i Sverige.

Nu tränas en AI-assistent för svensk offentlig sektor20.5.2024 13:01:00 CEST | Pressmeddelande

Medarbetare i tre kommuner är nu igång med träningen av en AI-driven assistent för offentlig sektor. Projektet leds av AI Sweden, Sveriges nationella center för tillämpad artificiell intelligens. – Vi har ett par hundra rutiner och riktlinjer som personalen ska förhålla sig till, dokument som ligger i olika samarbetsrum och i olika mappar. De kommer inte åt dokumenten via telefonen idag. Vi metodutvecklare tar dagligen emot samtal med frågor om vad det är som gäller eller var de hittar olika dokument. Det ska vara lätt att göra rätt och det är det inte som det är idag. Här kommer den digitala assistenten göra en stor skillnad för medarbetarna, säger Gina Johannisson, metodutvecklare i Kungsbacka kommun.

AI Sweden och tyska Fraunhofer IAIS ska utveckla språkmodeller för hela Europa16.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

AI Sweden har, tillsammans med tyska Fraunhofer IAIS, fått tillgång till en av de mest kraftfulla superdatorerna i Europa för att träna språkmodeller för EU:s samtliga språk. – Det här är en unik möjlighet för AI Sweden att vara med och bidra till att stärka europeisk och svensk konkurrenskraft och digital suveränitet genom utvecklandet av en kraftfull och öppen europeisk språkmodell, säger Magnus Sahlgren, Head of Research, NLU, på AI Sweden. Projektet EuroLingua-GPT är det tredje stora EU-samarbetet kring språkmodeller där AI Sweden just nu deltar.