Västtrafik elektrifierar färjetrafiken i Södra skärgården

Snabbt, smidigt och miljövänligt. Under 2027 blir det elfärjor i Göteborgs södra skärgård. Det blir också tre snabbfärjor och nya tidtabeller anpassade efter öbornas resbehov. Det står klart sedan en ny upphandling av trafiken avslutats. Trafiken kommer köras av det norska rederiet Torghatten, som tar över trafiken från Styrsöbolaget.

Nu blir båtresorna till Göteborgs södra skärgård både snabbare och miljövänligare. Foto: Sannah Kvist

Västtrafiks upphandling av färjetrafiken är nu klar. Avtalet, som sträcker sig mellan 2027 och 2042, har tilldelats det norska rederiet Torghatten. Upphandlingen har pågått sedan våren 2023 och genomförts i konkurrens.

– I upphandlingen hade vi två anbudsgivare, Torghatten och Styrsöbolaget. Bägge två uppfyllde de höga kvalitetskrav vi ställt men Torghatten lämnade det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet och tog därför hem uppdraget. Det är ett rederi med lång erfarenhet av sjöfart och vi är övertygade om att de kommer sköta trafiken på ett väldigt bra sätt, precis som Styrsöbolaget gjort genom alla år, säger Anna Johansson, affärsområdeschef på Västtrafik.

Eldrivna fartyg

Trafiken ska totalt sett köras med minst 90 procent eldrift. Det innebär kraftigt minskade utsläpp och en tystare miljö med mindre buller från fartygen.

Det blir också flera förbättringar för resenärerna när Torghatten börjar köra i december 2027. Av totalt åtta fartyg blir det tre snabbfärjor, som också är större än fartygen som kör idag. Det blir också bättre resmöjligheter för arbets- och skolpendlare och enklare tidtabeller.

– Vårt mål är att skapa en bra och klimatsmart kollektivtrafik med goda resmöjligheter, både för de som reser inom skärgården och för de som reser till fastlandet. Vi ser fram emot att utveckla trafiken i Södra skärgården, säger Anna Johansson.

Fakta om rederiet Torghatten:

Torghatten AB är ett svenskt dotterbolag i den norska koncernen Torghatten AS. Torghatten AS har funnits sedan 1878 och är en av Norges största transportkoncerner till sjöss. Bolaget kör över 40 färjeförbindelser i Norge och har cirka 1 250 anställda.

Anna Johansson, affärsområdeschef på Västtrafik.
Foto: Eddie Löthman