Kompetensklyftan ökar – allt fler lediga jobb trots ökad arbetslöshet

Både antalet arbetslösa och antalet jobbtillfällen ökade i Sverige under det andra kvartalet. Samtidigt sjönk matchningsgapet, det vill säga antalet arbetslösa per ledigt jobb, till 3,1. Det visar en ny kartläggning av ManpowerGroup som baseras på statistik från Statistiska Centralbyrån (SCB).

Tabell matchningsgapet länsvis
Tabell matchningsgapet länsvis Manpower 2024

– Klyftan mellan den kompetens som finns tillgänglig och den kompetens som arbetsgivarna efterfrågar blir allt större. Rent praktiskt leder det till paradoxen att både antalet arbetslösa och antalet lediga jobb fortsätter att öka. Nu behöver regeringen öka anslagen för att skruva upp takten på matchningen, säger Lena Molin, operativ chef för Manpower Matchning.

Under det andra kvartalet 2024 uppgick antalet arbetssökande i Sverige till 527 900 personer, medan antalet lediga jobb var 169 500 – detta enligt statistik från SCB. Det innebär att matchningsgapet, antalet arbetssökande per jobbtillfälle, låg på 3,1 under det andra kvartalet. Det är minskning jämfört med föregående kvartal, då matchningsgapet på riksnivå var 3,3 men en ökning från 2,8 från andra kvartalet 2023. Både antalet arbetslösa och antalet lediga jobb fortsätter att öka.

I Örebro län är läget svårast – där gick det 6,3 gånger så många arbetssökande på varje jobbtillfälle under andra kvartalet. Västerbotten hade det lägsta matchningsgapet, med 1,7 arbetssökande per ledigt jobb.
– Den här situationen har en stark påverkan på samhället och är inte hållbar i längden. Kompetensbristen leder till att många företag blir sårbara och hamnar efter i utvecklingen, samtidigt som människor utan rätt kompetens riskerar att glida allt längre från arbetsmarknaden. Nu behöver vi arbeta med inkludering, vidareutbildning och omskolning för att stötta fler arbetssökande på vägen mot jobb eller studier, säger Lena Molin.

Om Matchningsgapet:
Matchningsgapet är en kartläggning från Manpower, som syftar till att uppmärksamma gapet mellan arbetssökande och företagen som lider av kompetensbrist. Enligt ManpowerGroups undersökning Talent Shortage 2024 så uppger tre av fyra svenska arbetsgivare, 77 procent, att de har svårt att hitta rätt kompetens.

Statistiken är hämtad från Statistiska Centralbyråns (SCB) data Aggregerad matchning (M1) Lediga jobb och arbetslösa efter region som redovisas kvartalsvis. Statistiken bygger på SCB:s Lediga jobb och rekryteringsbehov (LOR) respektive Arbetskraftsundersökningarna (AKU). För mer information om respektive undersökning, se www.scb.se/lor och www.scb.se/aku. Med definitionen arbetslösa avses personer som var utan arbete under referensveckan men som sökt arbete under de senaste fyra veckorna och kunde arbeta referensveckan eller börja inom 14 dagar från referensveckans slut. Med definitionen lediga jobb avses pågående rekryteringar på företaget/arbetsstället vid referenstidpunkten.

Under 2024 förändras metoden för att samla in statistik kring lediga jobb, bland annat genom att frågorna om lediga jobb ställs direkt till arbetsställena i stället för den juridiska enheten (såsom kommunen eller regionen). SCB uppger att det inte går att utesluta tidsseriebrott, men bedömer att risken för ett större tidsseriebrott är liten. Läs mer om förändringarna här.

Matchningsgap per län

Tabell matchningsgapet länsvis
Manpower 2024

Om Manpower