Fjärrvärmeprishöjning slår hårt mot Växjö – Fastighetsägarna Syd reagerar kraftigt på VEAB beslut

Fastighetsägarna Syd har, som ombud för en stor del av fastighetsägarna i Växjö, begärt förhandling med Växjö Energi AB (VEAB) om den höjning av fjärrvärmepriset som träder i kraft den 1 november 2024. Denna förhandling har genomförts och avslutats utan resultat.

Fastighetsägarna Syd kritiserar VEABs beslut och menar att prishöjningarna drabbar Växjöbor och företagare hårt, oavsett om det gäller flerbostadshus, bostadsrättsföreningar, kommersiella fastigheter eller villaägare.

– Detta är ett hårt slag mot hela Växjö och särskilt mot de som är VEABs kunder, säger Claus Holmgren, näringspolitiskt ansvarig på Fastighetsägarna Syd.

Fjärrvärmepriserna påverkar företagsklimatet negativt och riskerar att hämma tillväxten i regionen.

Fjärrvärme har traditionellt varit ett kostnadseffektivt och klimatvänligt uppvärmningsalternativ, men de upprepade prishöjningarna VEAB valt att genomföra flera gånger per år, hotar att underminera dess ställning.

– Växjö behöver mer fjärrvärme, inte mindre, säger Claus Holmgren. Om prisutvecklingen fortsätter kan fler fastighetsbolag tvingas överväga eldrivna alternativ, vilket skulle försvåra både klimatomställningen och elnätets kapacitet.

Kunder utan alternativ
Fjärrvärmemarknaden är i praktiken ett naturligt monopol, vilket enligt Fastighetsägarna Syd ger VEAB en alltför stark position. Kunderna, som saknar alternativ, blir de stora förlorarna.

– VEAB saknar incitament att lyssna på sina kunder, säger Claus Holmgren. De dialogmöten VEAB håller med inbjudna kunder känns mer som monologer där kunderna informeras om att såhär är det. Möjlighet till dialog saknas och företagsklimatet i Växjö hotas, vilket är djupt oroande.

Unik situation i landet
Fastighetsägarna Syd påpekar att VEAB är ovanligt aggressiva i sina prishöjningsstrategier jämfört med andra fjärrvärmebolag i landet.

– VEAB har som ett särskilt villkor gentemot kunderna ensidigt infört en rätt att höja priserna flera gånger under ett år, vilket skapar osäkerhet och bristande förutsägbarhet för både företag och hushåll. Detta särskilda villkor är såvitt vi känner till unikt för VEAB. Det kan starkt ifrågasättas om ett ensidigt avtalsvillkor som ger VEAB rätt att höja priserna flera gånger per år verkligen är skäligt och vi undersöker nu de rättsliga möjligheterna att pröva om VEABs agerande bryter mot den marknadsrättsliga lagstiftningen om avtalsvillkor, säger Diana Ercegovic, chefsjurist på Fastighetsägarna Syd.

Lagstiftning bedöms ha minskat den svarta hyresmarknaden8.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Olovlig andrahandsuthyrning, svarthandel med hyreskontrakt och andra former av fusk har länge pekats ut som ett stort problem på svensk hyresmarknad. För fem år sedan genomfördes flera lagändringar för att adressera problemen. Nu visar en ny rapport från Fastighetsägarna att lagen gjort nytta – handeln med svart kontrakt har minskat och attityden mot illegal andrahandsuthyrning har förändrats. Olagliga uthyrningar är dock fortfarande vanliga.