Nordens ledande auktion för samtida konst och design

Bukowskis presenterar katalogen för Contemporary Art & Design, Nordens ledande auktion för samtida konst och design. Höjdpunkter från höstens upplaga inkluderar bland annat internationella toppverk av Yves Klein, Christo och Jim Dine samt eftersökt design av Gaetano Pesce och Memphisgruppen.

Contemporary Art & Design på Bukowskis.

Höjdpunkter inom den internationella konstavdelningen inkluderar Untitled Blue Monochrome (IKB 154)" av Yves Klein och "The Pont Neuf, Wrapped (Project for Paris)" av Christo, vilka presenteras tillsammans med andra toppnamn som Louise Bourgeois, Francesco Vezzoli och Jim Dine.

Konstavdelningen bjuder även på grafiska verk av Roy Lichtenstein, däribland "Reflections on Conversation", samt verk av David Hockney, Keith Haring och Andy Warhol. Inom svensk konst finner du uppmärksammade konstnärer som Dick Bengtsson, Linn Fernström, Rolf Hanson, Jockum Nordström och Andreas Eriksson, tillsammans med eftersökta favoriter som Lena Cronqvist och Ola Billgren. Höstens auktion bjuder även på internationellt fotografi av den eftersökte brittiske fotografen Terry O’Neill och Otto Steinert, förgrundsfigur inom den tyska fotografin, samt svenska favoriter som Mikael Jansson och Helena Blomqvist.

"Untitled Blue Monochrome (IKB 154)" av Yves Klein.

Designavdelningen presenterar stolt en omfattande privatsamling med möbler och föremål av det italienska designerkollektivet Memphisgruppen. Avdelningen har också äran att få presentera två av den italienska designpionjären Gaetano Pesces (1939–2024) mest ikoniska verk i form av den monumentala golvlampan "Moloch" och den banbrytande stolen "Golgotha" från tidigt 1970-tal.

Memphisgruppen, en privat samling.

Memphisgruppen och Pesce får internationellt sällskap av eftersökta designikoner som Angelo Mangiarotti, Vladimir Kagan och Philippe Starck, som finns representerade med bord, soffor och lampor. Höstens auktion bjuder även på ett spännande urval samtida internationell formgivning, såsom Edward Barber & Jay Osgerbys lampa "Halo" för Hermès, Patricia Urquiolas soffa "Tufty-Time" för B&B Italia och Lindsey Adelmans monumentala taklampa "Agnes Chandelier 40". Svensk formgivning är bland annat representerat genom ett stort urval möbler av Mats Theselius, däribland "El Dorado" och "Älgskinnsfåtöljen", men också av en skara spännande samtida formgivare såsom Jenny Nordberg, Niklas Runesson och Hanna Hansdotter.

Gaetano Pesce på Contemporary Art & Design.

Contemporary Art & Design
Visning 17–21 oktober, Berzelii Park 1, Stockholm
Öppet vardagar kl 11–18, helg kl 11–16
Liveauktion 22–23 oktober, Arsenalsgatan 2, Stockholm