Årets CIO ökar takten i välfärdens digitalisering

Årets vinnare av Tech Excellence Awards är utsedda - en välfärdsräddare, en transformation som robotiserat apotekets hela e-handelslager, och en digital brobyggare som inspirerar en halv miljon svenskar att bli bättre på hållbarhet i sitt boende.

Alla årets pristagare i Di Tech Excellence Awards
Alla årets pristagare i Di Tech Excellence Awards Pax Engström Nyström

Tech Excellence Awards delas ut av Dagens industri i tre kategorier - Årets CIO, Årets transformation och Årets hållbara brobyggare.

De tre vinnarna fick ta emot sina priser under stort jubel vid Tech Excellence Awards jubileums- och galakväll på Grand Hôtel på tisdagskvällen den 8 oktober.

Det är 20:e året i rad som Årets CIO prisas.

”Rollen som CIO blir alltmer komplex, och det kommer att krävas stora förändringar de närmaste åren. Utmaningen är att CIO:n ska få mandat att göra skalbara lösningar för att kunna stötta affären”, sade Patrik Nylander, vd i Accenture, som under alla 20 år varit med och utvärderat de nominerade kandidaterna.

Årets pristagare:

Årets CIO

Marcus Matteby, CIO, Sundsvall och Ånge kommun

Marcus Matteby har lett flera banbrytande digitala projekt som redan har haft och kommer att fortsätta ha stor betydelse för digitaliseringen inom offentlig sektor. Ett exempel är den lyckade digitala sammanslagningen av Sundsvalls och Ånge kommuner, vilket har gjort utvecklingen mer effektiv och ökat innovationskraften. Han har också varit drivande i utvecklingen av en skalbar digital infrastruktur som allt fler kommuner nu ansluter sig till, och driver utvecklingen på nationell nivå som deltagare i regeringens AI-kommission.

Juryns motivering: Kombinationen av visionärt, strategiskt ledarskap och förmågan att få saker gjorda har varit avgörande i den snabba digitala förflyttning som Årets CIO har åstadkommit och som nu lägger grunden för framtidens jämlika välfärd. En föregångare och vägvisare för den offentliga sektorns digitalisering, såväl på nationell nivå som på hemmaplan. Hans agenda, med målet att rädda välfärden genom digital transformation, är viktig för alla oss medborgare.

”För en introvert norrlänning är det stort att bli uppmärksammad på det här sättet”, sade en stolt Marcus Matteby, vid tisdagskvällens prisutdelning.

Mycket av hans fokus är just nu på nationell nivå.

”Arbetet inom AI-kommissionen är just nu mycket intensivt, men även lokalt händer det mycket. Jag satt med våra politiker i går och sa att vi kör snabbare i Ånge nu än i Sundsvall, och jag såg att de inte var riktigt nöjda med det. Så det är bra med intern konkurrens för att skynda på utvecklingen.”

Årets hållbara brobyggare

Hållbarhetsredovisning Brf, Riksbyggen

Genom att samla in hållbarhetsdata och skapa automatiska rapporter om bostadsrättsföreningarnas hållbarhetsprestanda, exempelvis energistatistik och vattenförbrukning, har 25 000 styrelsemedlemmar möjlighet att få förslag på förbättringar inom föreningen.

Juryns motivering: För att ha satt fokus på fastighetssektorns nyckelroll för att minska klimatpåverkan. 500 000 boende kan tillsammans göra verkligt avtryck när de får ökad kunskap om och insyn i hur deras bostadsrättsförening kan arbeta med hållbarhet.

”Vi försöker nudga och påverka en stor del av alla svenskar att agera mer hållbart, i både stort till smått. Vi är jättestolta över priset som bevis på att vi gör något riktigt bra”, sade Per Karmteg, CIO på Riksbyggen.

Årets transformation

E-apoteket, Apoteket AB

Genom att samla hela e-handelslagret på en plats, med införande av högautomatiserad logistik, plockas 95 procent av läkemedlen i dag av maskiner. Projektet är det största någonsin för Apoteket AB och har krävt utbyte av både alla IT-system och av recepthanteringssystemet som används av 2 000 farmaceuter dagligen.

Juryns motivering: Kundernas förändrade beteenden har varit grunden i projektet som involverat affärskritiska och livsviktiga IT-system. Arbetet, som har krävt både modiga beslut och stora investeringar, har resulterat i en framtidssäkrad plattform som bygger ihop butik och e-handel på ett effektivt sätt, och gör det möjligt att möta kundernas behov till lägre kostnader och med högre lönsamhet.

”Hela bolaget har berört av den här transformationen. Det har varit en lång resa, fylld av energi, engagemang och framför allt samarbete. Det känns riktigt bra att det dessutom funkar som det ska”, sade Andreas Wingenblixt, platschef för E-apoteket.

De glada och stolta vinnarna tog emot sina priser inför en stor publik i samband med branscheventet Tech Strategy Summit i Vinterträdgården på Grand Hôtel i Stockholm.

Årets finalister har gallrats fram efter en grundlig process i samarbete med Accenture. En rad olika kriterier har utvärderats hos finalisterna: innovation, ledarskap, governance, leverans, värdeskapande och hållbarhet.

”Årets finalister har genom ett modigt och engagerat ledarskap, drivit innovation och digitalisering som skapat långsiktigt värde, effektiva organisationer och banat väg för en hållbar framtid genom strategisk användning av teknologi”, säger Josefine Olsson, Head of Technology Strategy & Advisory på Accenture som varit en del av juryn.

En expertjury har utsett vinnarna. Här är årets juryledamöter

Henrik Ek
Utvecklingsredaktör med ansvar för techfrågor, Dagens industri, juryns ordförande.
Johan Magnusson
Professor i informatik, Göteborgs universitet.
Charlotte Svensson
COO, Sanoma Learning
Magnus Mähring
Professor i entreprenörskap och digital innovation, Handelshögskolan i Stockholm.
Josefine Olsson
Sweden Lead Technology Strategy & Advisory, Accenture.
Mattias Forsberg
tidigare CIO Handelsbanken.
Johanna Kjellberg
Interims-CIO och styrelseproffs.

Om oss

di.se och Di Digital jobbar cirka 30 personer som, tillsammans med printupplagan, jobbar för att ge Di-läsaren de senaste nyheterna inom näringslivet samt fördjupningar och analyser dygnet runt i både text-, rörligt- och podd-format.