Succé för Majblomman och Svensk Simidrott - Therese Alshammar ny ambassadör

Majblommans senaste samarbete med Svensk Simidrott är en succé. På bara några veckor har samtliga 500 simskoleplatser för barn i ekonomiskt utsatta områden gått åt. Nu får projektet dessutom extra fart tack vare Therese Alshammar - ny ambassadör för Majblomman.

Simlegendaren Therese Alshammar är ny ambassadör för Majblomman, med särskilt engagemang i organisationens simkunnighetssatsning "Vän med vatten" som genomförs av Svensk Simidrott. Foto: Magnus Ragnvid

I början av hösten utökade Majblommans Riksförbund och Svensk Simidrott sitt samarbete Vän med vatten. Majblommans satsar 1.250.000 kronor på att barn i ekonomiskt utsatta områden ska få plats på simskola.

Efter bara några veckor kan konstateras att satsningen är en fullträff. Samtliga platser är belagda av barn över hela landet. Therese Alshammar, en av Sveriges mest framstående simmare, engagerar sig nu som ambassadör för att lyfta vikten av simkunnighet, för att sätta extra ljus på den sjunkande simkunnigheten.

- Den här frågan berör mig personligen. Min mormor lärde sig aldrig att simma. Hennes rädsla för vatten och en nära döden-upplevelse som ung gjorde att hon tidigt satte min mamma i simskola. När jag föddes, en generation senare, var simskola en självklarhet. Tyvärr är det inte så för alla idag. Simkunnigheten bland barn i Sverige minskar och antalet drunkningar ökar. Detta måste vi ändra på! Det känns helt rätt för mig att gå in i det här fina samarbetet med Majblomman och Svensk Simidrott.

Samarbetet kring simskoleplatser är en hjärtefråga för både Majblomman och Svensk Simidrott. Det handlar inte bara om simkunnighet – det handlar om att ge barn en trygg plats där de kan utvecklas och om att ge alla barn, oavsett ekonomiska förutsättningar, samma chans till vattenvana och simundervisning.

Majblommans generalsekreterare Åse Henell:

- Att Therese Alshammar tar täten för projektet Vän med vatten tillsammans med Majblomman, är oerhört värdefullt. Simkunnighet är en viktig färdighet och ytterst en livförsäkring. Majblommans långsiktiga mål är att alla barn i Sverige ska få vattenvana och lära sig simma, och responsen på projektet ger hopp om att det faktiskt kan gå. Detta är en av de viktigaste satsningar vi har gjort.

- Att kunna simma är livsviktigt. Vi vill att alla barn ska få möjlighet att känna glädjen i att bli vän med vatten, oavsett var de bor eller vilken bakgrund de har. Därför är det här projektet så viktigt för oss," "Vi är glada att vi genom denna satsning  kan nå en behövande målgrupp och ge fler barn chansen till ett aktivt liv i och runt vatten, vilket i förlängningen handlar om både liv och hälsa, säger Erika Meeker, simkunnighetsansvarig inom Svensk Simidrott.

Majblommans satsning är möjlig tack vare organisationens rekordinsamling 2024, då barn i hela landet sålde majblommor för över 90 miljoner kronor.

Välkommen att kontakta

Liv Landell Major, pressekreterare Majblomman

Anna Hammar, pressekreterare Svensk Simidrott

Om oss

Följ oss på Facebook och Instagram!

Mer pengar från Majblomman till barnen16.8.2024 08:51:26 CEST | Pressmeddelande

I juni månad delade Majblommans Riksförbund ut rekordbelopp i ekonomiskt stöd till barn vars familjer inte har råd med det mest nödvändiga. Sommarlovet är en allt svårare period för den som har utsatt familjeekonomi. - Det är väldigt oroande att barnfamiljer inte har råd att möta grundläggande behov hos sina barn. Våra volontärer vittnar om ansökningar som gäller allt från badkläder och sandaler till busskort och enkla aktiviteter, säger Majblommans generalsekreterare Åse Henell. Tack vare en rekordstor majblommeförsäljning under våren 2024 har Majblomman haft utrymme för att möta de ökande behoven under sommarlovet. - I juni månad kunde Majblommans Riksförbund dela ut 5 miljoner kronor i ekonomiskt stöd till barn i vår målgrupp. Det är 4,1 miljoner kronor mer än året innan. Och de här pengarna gör verkligen skillnad. Tio veckor på sommaren är lång tid om man inte har råd att göra något, konstaterar Åse Henell. Under våren sålde barn över hela landet majblommor för hela 90 miljoner kro