Pressinbjudan: Göteborgs nya längre spårvagn M34

Onsdagen den 16 oktober bjuder Västtrafik, Göteborgs Spårvägar och Alstom in till pressvisning av Västtrafiks nya långa spårvagn, M34. Under visningen erbjuds media att åka med på en provtur och spana in den nya spårvagnen invändigt.

M34 Västtrafiks nya spårvagn
M34 Västtrafiks nya spårvagn Alstom/Christoph Busse

Göteborg och regionen förväntas växa med 200 000 invånare inom de närmsta åren. Vi gör oss redo att möta den ökade efterfrågan på hållbart resande med nya längre spårvagnar. Den nya spårvagnen, modell M34, är 45 meter lång och rymmer hela 319 resenärer.

Välkomna att se spårvagnen från insidan, åk en rundtur runt depån och prata med våra experter.

På plats är Lars Backström, vd för Västtrafik, Linda Rudenwall, vd för Göteborgs Spårvägar samt Björn Asplund, Customer Director från Alstom. Ytterligare representanter från Västtrafik, Göteborgs Spårvägar och Alstom kommer också finnas på plats. Tid finnns för enskilda intervjuer.

När: 16 / 10 kl.13-14

Var: Rantorgets spårvagnsdepå, adressen är Rantorget 4, parkering och ingång till reception sker via parkeringsdäcket Willinsbron.

Hur: Föranmälan sker till Robert Lindberg, Göteborgs Spårvägar. E-post:                                    robert.lindberg@sparvagen.goteborg.se eller 0739-81 92 32

Varmt välkomna!

Länkar

Kollektivtrafiken bygger på en evigt modern idé. Genom att resa tillsammans minskar vi köer, reducerar utsläpp och sänker halter av skadliga partiklar i luften. Vi bidrar också till ett mer rättvist samhälle och stärker människors hälsa genom ökad vardagsmotion. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och ansvarar för kollektivtrafiken i regionen. Varje dag reser hundratusentals personer med oss. Det är för dem vi finns till.

Nytt avtal för drift och underhåll av Öresundstågen15.10.2024 14:00:18 CEST | Pressmeddelande

De samverkande regionerna för Öresundståg har efter avslutad upphandlingsprocess valt att tilldela VR Sverige AB avtalet för drift och underhåll av Öresundstågen. Avtalets totala värde uppgår till 1,2 miljarder kronor per år och sträcker sig från mitten av december 2025 till och med mitten av december 2030. Med detta avtal säkerställs en fortsatt hög kvalitet på den regionala tågtrafiken för resenärerna i södra Sverige och över Öresundsbron.