Stark tillväxt i säkerhetssektorn – rekord i antal anställda

Omsättningen och antalet anställda i den privata säkerhetssektorn i Sverige når nya rekordnivåer. Det finns dock stora skillnader inom landet, visar Säkerhetsföretagens årsrapport för 2024.

Richard Orgård, förbundsdirektör Säkerhetsföretagen och Pontus Lindström, näringspolitisk chef.

Säkerhetssektorns omfattning sett till antal anställda växte fram till 2016, till knappt 19 800. Under de kommande åren ökade antalet anställda till över 20 000, men minskade åter till knappt 19 700 under 2021 då covid 19-pandemin lamslog stora delar av företagens verksamheter. Fram till 2023 ökade åter antalet avsevärt till drygt 22 800.

Omräknat till kronkursen för juni 2024 har säkerhetsföretagens nettoomsättning ökat från 11,9 till 31,5 miljarder kronor mellan 2000 och 2022.

- Att branschen fortsätter växa och utvecklas är en naturlig följd av att allt fler privatpersoner och företag investerar i säkerhetslösningar för att skydda sig mot fysiska och digitala brott. Den grövsta gängkriminaliteten har skapat en våldsvåg i landet som inte har setts i modern tid, säger Richard Orgård, förbundsdirektör på Säkerhetsföretagen.

Den största personalgruppen inom säkerhetssektorn är väktare och ordningsvakter. I de flesta, men inte alla, länen i Sverige har antalet väktare och ordningsvakter ökat över tid. Den främsta ökningstakten finns i Gävleborgs och Gotlands län där antalet väktare och ordningsvakter har ökat med mer än 50 procent sedan 2014. Samtidigt har det skett en minskning med 24 respektive 25 procent i Hallands och Kalmar län.

- Lag och ordning är återigen den viktigaste frågan för väljarkåren. För att förebygga och bekämpa kriminaliteten krävs det fortsatt krafttag där myndigheter och kommuner i hela landet nyttjar kraften och innovationen i de privata säkerhetsföretagen, säger Pontus Lindström, näringspolitisk chef på Säkerhetsföretagen.

Efterfrågan på säkerhetsföretagens tjänster och produkter relaterar till hur efterfrågan på trygghet i samhället utvecklas. I Sverige finns en långsiktig trend där kriminaliteten och den otrygghet som den orsakar alltmer har hamnat i fokus. Med detta som utgångspunkt sammanställer Säkerhetsföretagen varje år en årsrapport. Syftet är att sammanställa statistik som visar hur branschen och sektorn utvecklas.

Om oss

Säkerhetsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation inom Almega och Svenskt Näringsliv. Vi samlar Sveriges säkerhets­företag inom bevakning, hemlarm, IT-säkerhet, värdetransporter, parkering, brand, ID-säkerhet och säkerhetsteknik. Våra 190 medlemsföretag har tillsammans 27 000 medarbetare i hela landet. Med fokus på både bransch- och arbetsgivarfrågor hjälper vi medlems­företagen att göra Sverige tryggare och säkrare.

Efterfrågan på säkerhetstjänster ökar starkt20.11.2023 06:37:47 CET | Pressmeddelande