Kungliga Operan till Gasometer 2027 — gasklockan blir ny hemmascen under ombyggnationen

Gasometer blir scen för Kungliga Operan medan Operahuset renoveras. Den unika gasklockan i Norra Djurgårdsstaden drivs av Cirkus Venues och blir ett spektakulärt scenrum för opera, balett och klassisk musik. Operan flyttar in 1 februari 2027. »Gasometer erbjuder en unik publik- och scenupplevelse och vi ser fram emot att få möta publiken där när Operahuset måste stänga för renovering och ombyggnad«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren.

foto/montage: Markus Gårder

»Äntligen kan vi presentera en lösning där vår verksamhet kan leva, utvecklas och ta kliv in i 2030-talet, även under renoveringsperioden! Regeringen har varit tydliga med att Kungliga Operans uppdrag som nationalscen ligger fast under hela den tid som Operahuset byggs om. Därför har det varit avgörande för oss att hitta en scen där vi kan fortsätta verka med konstnärlig höjd och där vi även fortsatt kan utveckla scenkonsten«, säger Fredrik Lindgren.

Operans scen i Gasometer får plats för 1600 personer i publiken och genom flytten kommer Kungliga Operan att öka kapaciteten i salongen med nära 30 procent jämfört med idag. En färsk undersökning som NOVUS utfört på uppdrag av Kungliga Operan visar att fler än var tredje av alla dem som ännu inte tagit del av Kungliga Operans verksamhet vill göra det.

»Det är redan idag ett högt tryck på våra föreställningar. Därför är vi glada att ännu fler kommer att kunna se våra uppsättningar. Vi tar nu steget in på en ny spännande scen och som ligger i en växande del av Stockholm. Det ger oss möjligheten att bredda vår publik och få fler att hitta till oss«, säger Fredrik Lindgren.

»Vi vill etablera en arena för kultur och upplevelser i världsklass, och är glada över att Kungliga Operan väljer Gasometer. Kombinationen av Kungliga Operan och vår arena med spektakulär arkitektur och arenateknik i absoluta framkant ger förutsättningar för storslagna upplevelser för besökarna. Dessutom bidrar samarbetet till att stärka Norra Djurgårdsstaden som en destination för kultur och nöje«, säger Satu Andersson, vd Cirkus Venues.

Gasometer inryms i en tidigare industribyggnad, en gasklocka, i stadsdelen Norra Djurgårdsstaden som omvandlats från industriområde till en modern och levande stadsdel. I de intilliggande före detta industrilokalerna planeras ett hotell och i närheten pågår sedan tidigare uppförande av bostäder och kontor, vilket länkar samman Norra Djurgårdsstaden med Stockholms innerstad. Gasometer ägs av Stockholms stad och drivs av Cirkus Venues, som även driver bland annat Cirkus och Hasselbacken på Djurgården.

Kungliga Operan kommer att ha behov av kompletterande lokaler för administration, repetition och övrig verksamhet. Vilka dessa lokaler blir är ännu inte fastställt.

Fredrik Lindgren, vd Kungliga Operan och Satu Andersson, vd Cirkus Venues. Foto: Markus Gårder
foto/montage: Markus Gårder
Gasometer fasadbild. Foto: Cirkus Venues

Kungliga Operan grundades av kung Gustav III 1773 och är Sveriges nationalscen för opera och balett. I uppdraget från regeringen ingår att erbjuda publiken såväl klassiker som nyskriven scenkonst och klassisk musik, med ett särskilt uppdrag att nå barn och ungdomar. Operahuset vid Gustav Adolf torg intill Kungliga slottet och Riksdagen ägs och förvaltas av Statens Fastighetsverk.

Urpremiär för Gustavia - nyskriven balett om Sveriges okände prins15.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Berättelsen om Gustav Badin Couschi, i koreografi av Pär Isberg samt manus och regi av Amir Chamdin och med franske gästsolisten Guillaume Diop i huvudrollen. Gustavia skildrar den för många svenskar okända berättelsen om två pojkar som växer upp samtidigt vid det svenska hovet; den blivande kung Gustav III och hans adoptivbror Gustav Badin Couschi. Den ene född prins, den andre adopterad in i kungafamiljen. Gustavia har premiär på Kungliga Operan på fredag, 18 oktober kl 19.00.

The Royal Swedish Opera to Gasometer in 2027 ─ the former gas clock will serve as home stage during renovation14.10.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Gasometer will be the stage for the Royal Swedish Opera while the Opera House is being renovated. The unique gas clock in Stockholm area Norra Djurgårdsstaden is operated by Cirkus Venues and is being constructed into a spectacular stage space for opera, ballet and classical music. The opera will move in on 1 February 2027. »Gasometer offers a unique audience and stage experience, and we look forward to meeting the audience there when the Opera House has to close for renovation and rebuilding«, says the Royal Swedish Opera's CEO Fredrik Lindgren.

Våren virvlar in på Kungliga Operan med bröllopsbestyr på italienska, odödlig kärlek, valkyrior och Julius Caesar7.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Figaros bröllop inleder vårsäsongen i Operahuset med en hejdundrande fest för alla sinnen, tätt följd av en helt nyskriven balett av Mats Ek. Unga Operan har premiär för nyskrivna Julius Caesar och kortopera-kvällarna med Short Stories kommer tillbaka i en ny upplaga. Bered er på en välkomnande och vällustig vår på Kungliga Operan!