IKEA Sverige fortsätter att ta marknadsandelar och investerar ytterligare i sänkta priser

IKEA Sveriges försäljning för verksamhetsår 2024* uppgick till 17,7 miljarder kronor, en minskning med 7,9 procent jämför med föregående år. Under året har IKEA Sverige investerat 1,5 miljarder kronor i att sänka priserna och fler än 3200 produkter har fått ett nytt lägre pris. Investeringarna i sänkta priser, för att skapa ett mer tillgängligt och prisvärt sortiment, och att utveckla IKEA i Sverige fortsätter under kommande verksamhetsår.

En kvinna i svart kavaj står på ett IKEA-lager.
Emily Birkin, landschef IKEA Sverige.

Året har präglats av ekonomisk osäkerhet med höga räntor och inflation. Den svenska heminredningsmarknaden har minskat under året, men trots det har IKEA Sverige fortsatt att ta marknadsandelar och har nu gjort det sex kvartal i rad. Detta tack vare ett mer tillgängligt sortiment och ett starkt gemensamt fokus från medarbetarna.

– Det här har varit ett år när vi har blivit utmanade, men där vi återigen upplevt kraften och styrkan i vår vision, vår gemenskap och vårt entreprenörskap, säger Emily Birkin, landschef för IKEA Sverige. Jag är stolt över att vi har kunnat hålla löftet till våra kunder om sänkta priser under ett år som har präglats av ekonomisk osäkerhet. Vi har investerat 1,5 miljarder kronor i att sänka våra priser, bli mer tillgängliga och mer prisvärda i en tid då många människor har fått mindre pengar i plånboken.

Fortsatta investeringar i Sverige

Under året har IKEA Sverige fortsatt att investera i Sverige och tagit nästa steg i expansionen i Stockholm. I juni tillkännagavs planerna på en butik i Sveriges största köpcentrum, Westfield Mall of Scandinavia, som ska öppna i början av 2025. Med hjälp av nya butiksformat vill IKEA Sverige komma närmare fler kunder. Flera varuhus har också byggts om, som IKEA City i Gallerian.

– Vi vet att kunder idag vill möta oss på fler och nya sätt. Därför fortsätter vi att utforska nya format för att möta nya och befintliga kunder, säger Emily Birkin. Det första stora steget togs när vi öppnade IKEA City Gallerian sommaren 2022 och nu med ett nytt butiksformat i Mall och Scandinavia. Vi kommer att fortsätta investera i nya format och nya sätt att möta våra kunder.

Livet hemma är viktigare än någonsin

Under det kommande verksamhetsåret räknar IKEA Sverige med en fortsatt utmanande marknad, även om sänkta räntor och en minskad inflation påverkar konsumenternas köpkraft positivt.

– Fortsatt ekonomisk osäkerhet gör att livet hemma blir viktigare än någonsin och det är då vi på IKEA är som bäst. IKEA har alltid stått på de många människornas sida och det fortsätter vi att göra genom att lova att sänka priserna när vi kan, säger Emily Birkin.

*1september2023 - 31augusti2024

Fakta IKEA Sverige verksamhetsåret 2024

• Total försäljning: 17,7 miljarder SEK (jämfört med 19,2 miljarder SEK föregående år).
  • Totalt antal besök: 149 miljoner (jämfört med 164 miljoner föregående år)
  • Totalt antal fysiska besök: 35,3 miljoner (jämfört med 35 miljoner föregående år).

En kvinna i svart kavaj står på ett IKEA-lager.
Emily Birkin, landschef IKEA Sverige

IKEAs vision är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilka innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA-produkterna består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 149 miljoner besök under verksamhetsåret 2024. I Sverige finns cirka 12 000 medarbetare inom Ingka-koncernen, varav cirka 8 000 inom varuhusorganisationen.