Konst som kan förändra världen – Childhood 25 år

Stockholm 10 oktober. World Childhood Foundation har i 25 år arbetat för barns rätt till en trygg uppväxt fri från sexuella övergrepp. I samband med årets jubileum uppmärksammar Galleri GKM Childhoods arbete genom att skänka 25 konstverk som bjuds ut på auktion på Bukowskis. Alla intäkter går oavkortat till Childhood. Verken presenterades vid en förhandsvisning under onsdagskvällen i närvaro av H.K.H. Prinsessan Madeleine.

Childhood 25 år. Childhood, Bukowskis och Galleri GKM. Kenneth Bengtsson, styrelseordförande Childhood, Lena Rydén, Chef konst, Bukowskis, H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande Childhood, Ludvig Bergström, Galleri GKM, Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare Childhood. Foto: Jonas Borg

Konstverken förmedlar lekfullhet och ger konstälskare en unik möjlighet att bidra till barns trygghet. Verken är utvalda av Galleri GKM för att spegla den livsglädje varje barn har rätt till, men som tyvärr inte alla får uppleva. Auktionen, som möjliggörs av Bukowskis bjuder in alla att förvärva konst och samtidigt stödja Childhoods insatser för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.

"Childhood bygger på samarbete och mod," säger Kenneth Bengtsson, styrelseordförande i Childhood. "Genom åren har vi tillsammans med orädda partners, företag och eldsjälar investerat över 130 miljoner USD i mer än 2 000 projekt i 21 länder för att skydda barn mot sexuella övergrepp. Vi har sett otroliga framsteg sedan 1999, men vi vet att vi inte är färdiga – vi kan aldrig luta oss tillbaka när barns säkerhet står på spel. Vi måste bli fler som ser, agerar och investerar i lösningar som skyddar barn. Denna auktion är ett strålande exempel på handlingskraft och viljan att göra skillnad – ett bevis på att konst inte bara kan beröra själen utan också förändra världen."

"Vi har valt ut 25 lekfulla och färgstarka konstverk som sprider hopp och glädje, allt ifrån Yrjö Edelmanns klassiska paket som väcker nyfikenhet till serigrafier av CoBrA–konstnären Corneille, en skulptur med penslar i brons av nyrealisten Arman samt verk av popkonstnären William Sweetlove. Vi hoppas att konst, som är något vackert och som gör en glad, kan bidra till barns trygghet. Vi är stolta över att kunna bidra med dessa verk till förmån för Childhoods arbete som vi finner väldigt värdefullt och som behövs mer än någonsin idag", säger Ludvig Bergström, Galleri GKM.

Under kvällen den 9 oktober samlades konstälskare, företagspartners och vänner till Childhood på Bukowskis i närvaro av H.K.H. Prinsessan Madeleine för en förhandsvisning av de verk som ingår i auktionen.

"För att kunna stötta de organisationer och eldsjälar som dagligen arbetar för att skydda barn från sexuella övergrepp krävs det att vi kraftsamlar. Alla insatser är välkomna och nödvändiga för att nå vår vision – en värld där inget barn utsätts för sexuella övergrepp. Jag hoppas och tror att detta initiativ och de färgstarka konstverken kan inspirera fler att bidra för att hålla barn trygga", säger H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande, Childhood.

"Som kunglig hovleverantör är Bukowskis en stolt partner till Childhood i detta initiativ där vi uppmärksammar deras jubileum genom att samla människor kring konst som ett sätt att bidra till Childhoods fortsatta arbete", säger Louise Arén, VD Bukowskis.

Auktion online: 9 – 20 oktober 2024

Här kan du se alla konstverk och ta del av auktionen.

World Childhood Foundation, Bukowskis och Galleri GKM har glädjen att presentera Childhood 25 år, en välgörenhetsauktion med konst som ett verktyg i kampen för barns rätt till en trygg uppväxt.
Foto: Bukowskis
Childhood 25 år. Childhood, Bukowskis och Galleri GKM hälsar gästerna välkomna. Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare Childhood, Ludvig Bergström, Galleri GKM, Lena Rydén, Chef konst, Bukowskis.
Foto: Jonas Borg
Childhood 25 år. Childhood, Bukowskis och Galleri GKM välkomnar gästerna.
Foto: Jonas Borg
Childhood 25 år. Under kvällen samlades konstälskare, företagspartners och vänner till Childhood på Bukowskis för en förhandsvisning av de verk som Galleri GKM skänkt till auktionen.
Foto: Jonas Borg
H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande Childhood, under förhandsvisningen på Bukowskis. Galleri GKM uppmärksammar Childhoods jubileum och arbete genom att skänka 25 konstverk till auktionen.
Foto: Jonas Borg
Childhood 25 år. Childhood & Galleri GKM under förhandsvisningen. Kenneth Bengtsson, styrelseordförande Childhood, Thomas Bergström, Galleri GKM, H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande Childhood, Katarina Bergström, Galleri GKM och Ludvig Bergström, Galleri GKM.
Foto: Jonas Borg
Childhood 25 år. Childhood och Bukowskis. Kenneth Bengtsson, styrelseordförande Childhood, Lena Rydén, Chef konst, Bukowskis, H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande Childhood, Andreas Rydén, vice vd, Bukowskis, Paula Guillet de Monthoux, generalsekreterare Childhood.
Foto: Jonas Borg

AI - protecting both children and law enforcement4.10.2024 06:00:01 CEST | Press Release

World Childhood Foundation is backing a global initiative to transform child protection with AI. Together with the Swedish Police Authority and key global stakeholders, this effort aims to speed up investigations into child sexual abuse, enabling faster victim identification and reducing the strain on law enforcement personnel through AI solutions. HRH Princess Madeleine visited the initiative in Stockholm, underscoring its importance to Childhood's mission.

Childhoodpriset 2024 hyllar förskolepersonal1.10.2024 10:43:49 CEST | Pressmeddelande

Nu öppnar nomineringen till Childhoodpriset 2024. I år går priset till en person som arbetar inom förskolan. Alla som vill är välkomna att nominera. I juryn sitter bland andra H.K.H. Prinsessan Madeleine, vice hedersordförande Childhood, Carin Götblad, Polismästare Nationella operativa avdelningen och Jessica Span, VD, Volvo Car Sverige. Vinnaren presenteras vid en prisceremoni i december. Utöver äran tilldelas hen 50 000 kronor.