Dave & Jon’s Dadlar är Årets Dagligvara 2024

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik och innovativ lansering i dagligvaruhandeln. Vinnare av det prestigefyllda priset går i år till Dave & Jon’s Dadlar från Famora Foods, dadlar smaksatta med svenskarnas favoritsmaker. Förutom äran vinner Famora Foods Handelns pris, exponering i dagligvaruhandelsaktörernas egna kanaler, och ett presentkort hos samarbetspartnern NielsenIQ.

Dave & Jon’s Dadlar är Årets Dagligvara 2024

- Dave & Jon’s Dadlar har lyckats ompositionera en så traditionell produkt som dadlar. Vem hade kunnat tro att dadlar skulle kunna konkurrera med chokladbollar och surisar. Det växande sortimentet syns överallt och juryn har imponerats av produktens snabba distributions-uppbyggnad. Detta är ett fantastiskt exempel på innovation och nytänkande, säger Karin Brynell vd på Svensk Dagligvaruhandel och juryns ordförande.

Förutom äran kommer dagligvaruhandelsaktörerna ge Dave & Jon’s Dadlar exponering i de egna kanalerna genom Handelns pris. Dessutom får Famora Foods 400 000 kronor att använda hos samarbetspartnern NielsenIQ.

- Det är en otroligt stor ära att få ta emot priset för årets daglivara. Det gör oss ännu mer motiverade att utveckla nya och  innovativa produkter som kan ta marknaden med storm! Tusen tack från hela teamet på Famora Foods, säger David Orang, vd Famora Foods.

Priset Årets Dagligvara delas ut till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling i sin kategori och fyllt ett nytt konsumentbehov. Priset delas ut av branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel, samarbetspartner är NielsenIQ som bistår med försäljningsdata till juryns nomineringsarbete. Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ och en student från Handelshögskolan i Stockholm. Juryn ansvarar för att nominera de tre produkter som presterat bäst sedan lansering under 2022. Därefter har en digital omröstning genomförts där medlemmar hos DLF och Svensk Dagligvaruhandel deltagit. Priset har delats ut sedan 2006.

Läs mer om hur Dave & Jon’s Dadlar klarade kriterierna för att bli nominerad till priset och juryns motivering till nomineringen.

Cecilia Anneling, kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel
Cecilia.anneling@svdh.se, 070 840 52 63

David Orang, vd Famora Foods

Länkar

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.

Stor produktbredd bland finalisterna i Årets Dagligvara 202421.8.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande

I en period som präglats av historiskt hög inflation och stigande matpriser har det varit extra utmanande för nylanserade produkter. Trots detta har årets tre nominerade produkter lyckats prestera på butikshyllan och imponerat på juryn. De nominerade i Årets Dagligvara 2024 är Scan Vego Middagskorv, Schysst Käk Kebabrullebröd och Dave & Jon’s Dadlar. Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln.