Sveriges största gräsrotsturnering i e-sport intar Botkyrka

Svenska E-sportförbundet i samarbete med Arla arrangerar Yalla! Cup Botkyrka tillsammans med Botkyrka kommun – ett event för alla kommunens gamers, e-sportare och den som bara vill prova på e-sport och ha kul.

I Yalla! Cup spelar vi schysst och för att alla som deltar ska ha kul. Foto: Botkyrka kommun

Den 2 november klockan 10:00-18:00 intar Yalla! Cup Idrottshuset i Tumba och ger alla ungdomar i Botkyrka (och alla andra som vill komma till vårt event) en chans att kvala in till finalen i Yalla! Cup. Det blir en heldag med aktiviteter där vi spelar och har kul tillsammans. På plats kan man tävla i Yalla! Cup, prova på e-sport med Konsolsport och delta i roliga utmaningar och tävlingar tillsammans med våra partners – Logitech G, INET, Nordic Wellness och LBS.

Vill man tävla anmäler man sitt lag på cup.yalla.se eller direkt på plats. Har man inget lag så löser vi det. Alla som vill vara med och tävla kan vara med och tävla.

Yalla! Cup är helt gratis, både för den som vill tävla eller bara komma förbi och titta och prova på.

– Då vår kommun var en av de första kommunerna i Sverige som satsade på e-sport som idrott för att få våra ungdomar in i föreningslivet är vi mycket positiva till det här initiativet. Vi vill tillsammans med SESF och Arla visa upp kommunens föreningar, få våra ungdomar att prova på e-sport och att representera Botkyrka i Yalla! Cup, säger Thomas Wiklund, enhetschef på Botkyrka Kommun för Idrott & förening.

– Det är fantastiskt att vi tillsammans med Arla, Botkyrka kommun och vår medlemsförening Konsolsport kommer kunna visa upp e-sport för kommunens invånare som alla oavsett ålder, kön eller bakgrund sedan kommer kunna skriva upp sig på för organiserade e-sportträningar lokalt, säger Sammi Kaidi, förbundsordförande i Svenska E-sportförbundet.

– Att Yalla! som varumärke kan vara med och bidra till inkludering, få fler att prova på Sveriges nya idrott och att visa upp det roliga med att spela tillsammans, tycker vi på Arla är riktigt kul. Kul är också att våra produkter passar perfekt om du vill äta något gott och enkelt samtidigt som du gamear, säger Frida Sääf, ansvarig för Yalla!.

Om Yalla! Cup

Yalla! Cup är en online gräsrotsturnering i e-sport som hyllar gemenskapen och bredden i Sveriges nya riksidrott där det finns plats för alla. I Yalla! Cup spelar vi Counter-Strike, Rocket League, League of Legends och Valorant tillsammans. Vi spelar för att det är kul och vi spelar schysst för att alla som deltar ska ha just kul. Hittills har över 300 lag och 1500 spelare deltagit i kvalspelet online.

Om Svenska E-sportförbundet

Svenska E-sportförbundet är sedan maj 2023 medlemmar i Riksidrottsförbundet och organiserar e-sporten i Sverige. Förbundet har 25 000 medlemmar i 38 föreningar från hela landet och representerar den svenska e-sporten internationellt. Förbundet har som vision att "Svensk e-sport ska vara världens bästa", det oavsett om det gäller organisering, gräsrotsengagemang eller idrottsliga framgångar.

Sammi Kaid, Förbundsordförande
sammi.kaidi@svenskesport.se