Utökad satsning och Finnkampsbonus – här är Mästerskapsgruppen 2025

Svensk Friidrott utökar sin satsning på landets yttersta elit inom det olympiska grenprogrammet. Mästerskapsgruppen växer något till nästa år, och framför allt förbättras de ekonomiska förutsättningarna. "Det känns jättebra att vi kan vara med och bidra och vara en del av den satsning som de här aktiva gör. Vi tar steg i rätt riktning", säger förbundskapten Kajsa Bergqvist.

Mästerskapsgruppen 2025 är en satsning som görs på den yttersta eliten som siktar mot kommande stora mästerskap: Inomhus-EM i Apeldoorn 6–9 mars, inomhus-VM i Nanjing 21–23 mars och VM i Tokyo 13–21 september.

Inför 2025 ökar detta särskilda mästerskapsstöd från 1,5 miljoner till 2 miljoner kronor och den arbetsgrupp som arbetat med det öronmärkta stödet sedan förbundsårsmötet 2023 har uttryckt en ambition om att nivåerna ska fortsätta uppåt kommande år.

– Svensk Friidrott och våra partners vill vara en del i våra aktivas elitsatsning och förhoppningen är att vi tillsammans med klubbar och aktivas egna sponsorer ska kunna skapa en bättre tillvaro för dem som satsar på att nå världseliten. Mästerskapsstödet är långt ifrån lösningen på alla problem, men när det successivt ökar tar vi ändå steg i rätt riktning, säger förbundskapten Kajsa Bergqvist.

Svenska Friidrottsförbundets generalsekreterare Stefan Olsson:

– Många av våra elitaktiva och tränare har ett begränsat ekonomiskt stöd, samtidigt som de idrottsligt befinner sig på en mycket hög nivå. Det är något vi jobbar på att förändra, även om det kommer att ta tid.

Precis som tidigare år finns fyra nivåer i Mästerskapsgruppen: guld, silver, brons och podium. Var den enskilde aktiva hamnar beror på prestationer, resultatnivå och internationell ranking 2024.

Här hittas de aktiva i Mästerskapsgruppen 2025 samt de aktuella grupperna/nivåerna och kriterierna. Observera att maratonlöpare kommer att adderas vid årsskiftet – alla som satsar på maraton har ett längre kvalificeringsfönster då den säsongen ser annorlunda ut.

En nyhet i årets mästerskapsstöd är att 20 procent av stödet är öronmärkt för den aktives coach, för att täcka kostnader som coacher har i samband med läger eller tävling.

Stödet påverkas av deltagande i Finnkampen

Nytt är även att aktiva som tackar ja till stöd från Mästerskapsgruppen även förbinder sig att deltaga i Finnkampen. För att understryka vikten av deltagande kommer aktiva från Mästerskapsgruppen som deltar i Finnkampen även att erhålla en bonus.

– Finnkampen är vår egen tävling och inkomsten från hemmakamperna är en viktig del i förbundets ekonomi. Att de bästa aktiva deltar i Finnkampen är därför jätteviktigt, inte bara idrottsligt utan även ur ett ekonomiskt perspektiv, säger förbundskapten Kajsa Bergqvist, som fortsätter:

– Det handlar ju om pengar som till viss del går tillbaka i form av stöd till de aktiva själva. Därför har vi sagt att tackar man ja till stöd från Mästerskapsgruppen och tas ut till Finnkampen, då ställer man upp i Finnkampen. Vi ska ta en gruvlig revansch på Finland i samband med 100-årsjubileumet i Stockholm och tävlingen ska vara högt prioriterad.

Undantag görs vid skada och sjukdom och i enstaka fall kan ytterligare undantag göras, förutsatt att detta har godkänts av landslagsledningen.

– Om vi bedömer att någon i Mästerskapsgruppen avstår Finnkampen utan giltigt skäl så blir det ingen bonus, och det kan även komma att påverka den aktives mästerskapsstöd till nästkommande år, säger Kajsa.

Svenska Friidrottsförbundets kriterier inför VM 2025 klara

Samtidigt som Mästerskapsgruppen 2025 i dag offentliggörs kan vi presentera vilka kriterier som gäller för anmälan till VM 2025. Det är ingen slump att dessa två nyheter kommer samtidigt då förbundets nomineringsgräns till VM 2025 är ett av kriterierna för Mästerskapsgruppen bronsnivå.

Här hittas alla kriterier som gäller inför VM i Tokyo 2025.