Volkswagen-koncernen levererade 6,5 miljoner fordon under januari-september

6,52 miljoner fordon levererade över hela världen under januari-september, en minskning med 2,8 procent jämfört med föregående år (6,72 miljoner fordon).  506 500 elbilar levererades globalt under januari-september, en minskning med 4,7 procent jämfört med föregående år (531 500 fordon).

– Efter nio månader är Volkswagen-koncernens leveranser cirka tre procent lägre än samma period förra året i en marknadsmiljö som är fortsatt utmanande. Vi växte kraftigt i Nord- och Sydamerika och ökade vår marknadsandel. I Europa har vi kunnat hålla våra leveranser till kunder i stort sett stabila, men upplever betydande motvind från marknaden. Konkurrenssituationen i Kina är särskilt intensiv, vilket är den främsta orsaken till den globala nedgången i våra leveranser. Under de kommande månaderna kommer ett stort antal attraktiva nya modeller från alla varumärken att stärka vår marknadsposition över hela världen. Utöver det är dock en bättre kostnadsbas, särskilt i Tyskland, avgörande för att förbli framgångsrik i denna miljö i framtiden, säger Marco Schubert, medlem i koncernens utökade verkställande kommitté för försäljning.

Nyckeltal

Tillväxten i Nordamerika (+7 %) och Sydamerika (+15 %) motverkades av nedgångar i Västeuropa (-1 %) och särskilt i Kina (-10 %).

Andelen elbilar på cirka 8 procent vid utgången av september är på samma nivå som föregående år, betydligt fler elbilar levererades i Kina (+27 procent), avtagande utveckling i USA (-26 procent). Volkswagen-koncernen är fortfarande marknadsledande inom elbilar i Europa trots lägre leveranser (marknadsandel runt 19 procent).

Orderingången för elbilar i Västeuropa fördubblades i slutet av september

Orderbanken för elbilar i Västeuropa uppgick till cirka 170 000 fordon, leveranser av nya modeller som VW ID.7 Tourer, Audi Q6 e-tron och Porsche Macan Electric kommer att ge ytterligare medvind under Q4.

De globala leveranserna av laddhybrider var 192 000 fordon, cirka 9 procent högre än under samma period förra året

Efterfrågan på fordon med modern andra generationens laddhybriddrift och en räckvidd på upp till 143 km på ren eldrift ökar.

Utvecklingen i kärnregionerna

Europa
Regionen som helhet minskade med 0,9 procent till 2,79 miljoner fordon. Västeuropa minskade med 0,7 procent, medan Central- och Östeuropa tappade 1,7 procent. På hemmamarknaden Tyskland var nedgången 1,6 procent.

Sverige
Under januari-september minskade volymerna för VGS med 11,6 procent (47 382 nyregistrerade bilar). Marknadsandelen låg på 24,5 procent under perioden. VGS registrerade under januari-september 21 718 laddbara bilar (exkl LLB). Andelen av totalmarknaden för elbilar var 21,8 procent.

Under januari-september minskade registreringarna för Volkswagen Transportbilar med 2 procent (8 617 nyregistrerade LLB). Marknadsandelen låg på 29,9 % under perioden.

Nordamerika
769 000 levererade fordon är en betydande ökning med 7,4 procent. Volkswagen-koncernen växte med 1,5 procent på huvudmarknaden USA.

Sydamerika
Med 14,6 procent noterade regionen den starkaste tillväxten till 419 100 fordon. Det största bidraget till den positiva utvecklingen kom från kärnmarknaden Brasilien med en tillväxt på 19,1 procent.

Asien-Stillahavsområdet
Regionen noterade en minskning med 11,0 procent till 2,27 miljoner fordon. Den främsta orsaken var den intensiva konkurrenssituationen i Kina, som ledde till att Volkswagen-koncernens leveranser minskade med 10,2 procent.

Bästsäljande elbilar

Volkswagen ID.4/ID.5 135 200

Volkswagen ID.3 105 900

Audi Q4 e-tron (inkl. Sportback) 78 800

Škoda Enyaq (inkl. Coupé) 50 800

CUPRA Born 29 600

Audi Q8 e-tron (inkl. Sportback) 23 900

Volkswagen ID.7 (inkl. Tourer) 22 200

Volkswagen ID. Buzz (inkl. last) 20 000

VW-koncernens globala leveranser jan-sep 2024.
Marco Schubert