Sverige behöver en ny maffialag

Sedan ett år tillbaka har Socialdemokraterna krävt att regeringen ska påbörja arbetet med en svensk maffialagstiftning efter amerikansk modell. Regeringen har inte agerat varför Socialdemokraterna nu i nästa vecka kommer att lägga ett utskottsinitiativ i riksdagens justitieutskott.

Socialdemokraterna kräver en utredning om en ny maffialag utifrån fyra områden:

1. Kollektivt ansvar och skärpta straff för gängkriminella.

Vi vill att en ny svensk maffialag ska ge möjlighet att, likt hur RICO fungerar i USA, döma hela nätverk och organisationer utifrån mönster av organiserad brottslig verksamhet, som gäng, maffialiknande verksamhet, narkotikahandel och MC-klubbar.

2. Förstärkt kronvittnessystem

För att i högre grad komma åt gängtopparna behöver dagens system med kronvittnen stärkas. Alla i den kriminella organisationen som träffas av maffialagen ges därmed ökade drivkrafter att bidra till att de kriminella ledarna kan dömas.

3. Möjlighet att åtala företag som gör affärer med maffian

Genom en maffialag ska alla som tecknar avtal och kontrakt med kriminella organisationer och deras företag träffas, och också ska kunna hållas ansvariga. Det krävs högre krav på vaksamhet i hela det svenska näringslivet att inte ha med maffians företag och verksamhet att göra.

4. Särskilda RICO-enheter under riksåklagaren, polisen eller Ekobrottsmyndigheten.

Att driva RICO-ärenden innebär ett nytt angrepps- och arbetssätt vilket också kräver särskilda enheter som kan driva dessa ärenden och gripa och åtala topparna inom den organiserade brottsligheten. Utredningen ska föreslå lämpliga platser för var dessa inrättas.

”Vi måste se det här som en pandemi, en nationell kris. Där man behöver agera snabbt, kraftfullt och målinriktat.  För att bryta gängkriminalitetens grepp om vårt samhälle krävs ett helt nytt angreppsätt. Med en plan och reformagenda för att stoppa skjutningarna, bryta nyrekryteringen och komma åt topparna.” sa Magdalena Andersson på pressträffen i Riksdagen.

”På mitt första utskottssammaträdde i Justitieutskottet kommer vi nu på torsdag att lägga ett utskottsinitiativ där vi kräver att en utredning tittar på detta utifrån dessa fyra områden.” meddelade Socialdemokraternas nya rättspolitiska talesperson Teresa Carvalho.

Ebba Thörn-Kock, pressekreterare hos Magdalena Andersson

+46 73-555 36 75 ebba.thorn-kock@socialdemokraterna.se