Svenska lokalmedier i unikt datasamarbete
NTM Media, Stampen Media, NWT Media och VK Media har tillsammans skapat möjligheten att köpa mediehusens förstapartsmålgrupper i ett samlat erbjudande. Det går nu att att via Mediekompaniet köpa målgruppstyrningarna som direkta köp eller genom programmatiska deals.

– Vi är väldigt glada att kunna svara upp mot annonsörernas önskemål om ett enkelt och tydligt sätt att nå ut till våra användare även i en värld med färre tredjepartscookies, säger Emelie Nilsson, affärsområdeschef för Annonsaffären på NTM.
– Extra roligt är samsynen hos bolagen om att både vi och annonsköparna tjänar på att vi gör något tillsammans i stället för att var och en tar fram sin egen datalösning, säger Emelie Nilsson.
I och med teknikskiftet från tredjepartscookies och med ett förändrat användarbeteende så ställs nya krav på publicister att tillhandahålla den data köparna efterfrågar. Det behöver göras på ett sätt som inte utsätter publicisterna för juridiska risker och som på ett etiskt sätt levererar den information köparna kräver utan att integritetsmässigt exponera de enskilda användarna.
Genom en gemensam tekniklösning, taxonomi och enhetligt definierade demografi- och intressemålgrupper kan varje publicist göra sina målgrupper tillgängliga för köp via Mediekompaniet utan att man för den skull behöver dela data med varandra eller behöva dela personuppgifter med tredje part. Erbjudandet får sedan sin verkliga styrka i den kombinerade räckvidden hos 60 lokala premiumnyhetssajter runt om i Sverige.
Mycket av den marknadsföringsdata som funnits på marknaden har varit “black box”-lösningar med dålig transparens och som dessutom ofta byggt på en stor andel tredjepartscookies som begränsar vilken räckvidd som kunnat nås. Med detta upplägg kan publicisten säkra upp kvaliteten i målgruppsdatan och köparna kan i en enda kampanj nå sin önskade målgrupp bland en stor del av Sveriges nyhetssajtbesökare.
– Vi har som medieföretag länge vetat att vi sitter på unika insikter om våra användare. Att nu kunna erbjuda detta transparenta och trygga sätt att dela detta med annonsörer i Sverige är otroligt spännande, säger Anna Bengtsson, försäljningsdirektör på Stampen Media.
Kontakter
Emelie NilssonAffärsområdeschef för Annonsaffären på NTMNTM Media
Tel:011-200469emelie.nilsson@ntmmedia.seAnna BengtssonFörsäljningsdirektörStampen Media
anna.bengtsson@stampen.comVår styrka är det lokala!
NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media. Kärnan i verksamheten är det redaktionella arbetet. Vi levererar lokala nyheter varje dag och verkar för det välmående lokala samhället för att skapa en bättre plats att leva och verka i. Med trovärdig nyhetsmedia som grund för hela verksamheten har vi medarbetare, läsare och kunder från Småland till Norrbotten.
NTM är en stiftelseägd koncern. Genom stiftelseformen garanteras oberoende och stabilitet. Företaget har inga kortsiktiga avkastningskrav så vi kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet.

Följ NTM
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTM
Karin Palm blir ny CFO på NTM31.3.2025 16:10:20 CEST | Pressmeddelande
Karin Palm tillträder som ny ekonomichef på NTM. Hon börjar sin nya tjänst den 2 juni.
Anders Westermark föreslås som ny styrelseordförande i NTM18.3.2025 15:10:01 CET | Pressmeddelande
Anders Westermark föreslås efterträda Magnus Hall som styrelseordförande i NTM vid stämman den 27 maj.
NTM utbildar chefer om kvinnors hälsa7.3.2025 10:17:33 CET | Pressmeddelande
I samband med Internationella kvinnodagen har NTM bjudit in alla chefer i organisationen till en inspirationsföreläsning om kvinnors hälsa och hur hormonella förändringar kan påverka arbetsvardagen.
NTM utökar byrånätverket – köper Ampilio2.1.2025 11:13:51 CET | Pressmeddelande
Nu breddar NTM byråverksamheten ytterligare och köper marknadsföringsbyrån Ampilio. Förvärvet är ett naturligt nästa steg i NTM:s resa för att få den kreativa affären att växa.
AnnaCarin Cask ny byråchef på Online Voices18.12.2024 10:00:22 CET | Pressmeddelande
Online Voices, Sveriges ledande ljud- och röstbyrå, har glädjen att meddela att AnnaCarin Cask tillträder rollen som byråchef. Bolaget, som hjälper hundratals varumärken med röstcasting, röstinspelning och ljudproduktion till allt från reklamfilm till sound design, podcasts, ljudidentiteter och audioguider, ser fram emot att ta verksamheten till nya höjder med AnnaCarin ombord.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum