Stora vinster med en sammanhållen intygshantering
Webbinarium den 23 november kl. 9–10. Dagens hantering av intyg inom hälso- och sjukvården är både tids- och kostnadskrävande. Stora vinster kan skapas för alla involverade om processen i högre grad standardiseras, digitaliseras, automatiseras och samordnas.
Medarbetarna inom hälso- och sjukvården lägger ner ett stort antal arbetstimmar per år på att utfärda intyg. Mottagarna av intyg lägger ner stora resurser på manuell hantering av inkommande intyg, och invånarna behöver ofta själva se till att intygen kommer till rätt mottagare.
En sammanhållen intygshantering skulle frigöra tid för de som arbetar i vården som då kan använda tiden till övrigt patientarbete och påtagligt förbättra arbetsmiljön. En effektivare och sammanhållen intygshantering skulle dessutom bidra till att förbättra kvaliteten och öka patientsäkerheten.
Huvudsyftet med förstudien är minskad administration
E-hälsomyndigheten har på regeringens uppdrag genomfört en förstudie om hur en sammanhållen intygshantering inom hälso- och sjukvården, omsorgen och tandvården kan utvecklas, organiseras och förvaltas. Huvudsyftet är minskad administration av intyg för utfärdare, men också för andra berörda aktörer, såsom mottagare av intyg och personer som får intyg.
Förstudien redovisades till regeringen den 31 maj 2024: Uppdrag att genomföra en förstudie om en sammanhållen intygshantering inom hälso- och sjukvård och omsorgen Slutredovisning S2023/02107 (delvis)
Medverkande: Annemieke Ålenius, senior rådgivare, berättar om E-hälsomyndigheten, och vad som kommer påverka införandet av en sammanhållen intygshantering
Jessica Dahlbäck, utredare, berättar om förstudien
Moderator: Annika Krook, verksamhetschef Försäkringsmedicinska bedömningar, Afa Försäkring
Media välkomnas att delta – mer info och anmälan
Datum och tid: Kostnadsfritt webbinarium 23 oktober kl. 9–10.
Anmälan: Anmäl dig via länk på webben senast 22 oktober. https://www.afaforsakring.se/om-oss/evenemang/sammanhallen-intygshantering
Kan du inte delta? Webbinariet spelas in och publiceras på Afa Försäkrings webbsida i efterhand.
Kontakt
Vid pressfrågor kontakta: Linda Harling, pressansvarig Afa Försäkring:
0730-96 35 12, linda.harling@afaforsakring.se.
Frågor om själva seminariet: event@afaforsakring.se
Läs och prenumerera på pressmeddelanden från Afa Försäkring, klicka här.
Nyckelord
Kontakter
Annika KrookVerksamhetschef, Försäkringsmedicinska bedömningar, Afa Försäkring
Tel:08-696 48 91annika.krook@afaforsakring.seLinda HarlingPresskommunikatör, Afa Försäkring
Tel:0730-96 35 12linda.harling@afaforsakring.seBilder
Afa Försäkring
9 av 10 är försäkrade via jobbet. Afa Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar människor i privat näringsliv, kommuner och regioner. Afa Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. Afa Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se
Följ Afa Försäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Afa Försäkring
Trygghet för efterlevande i samband med dödsfall – TGL30.10.2024 10:22:16 CET | Pressmeddelande
Välkommen att bevaka ett webbinarium den 7 november kl. 9–10, där vi förklarar hur tjänstegrupplivförsäkringen för privatanställda arbetare fungerar vid dödsfall.
Virtual Reality – den nya verkligheten på jobbet?25.10.2024 10:00:19 CEST | Pressmeddelande
Bevaka populärt webbinarium den 13 november kl. 9–10! Att arbeta i en omslutande virtuell miljö – som man själv kan utforma – kan vara en attraktiv framtidsvision för medarbetare som arbetsgivare. Vilka möjligheter och begränsningar skulle det innebära för kontorsarbete och vad gör det med kroppen? Hur kan vägledning i en VR-baserad träningsmiljö påverka lärande inom industrin?
Afa Försäkring ger 18 miljoner till forskning som gör nytta i arbetslivet23.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Hur skapas ett hållbart arbetsliv för personer med depression och utmattningssyndrom genom anpassning av deras arbetsförmåga? Kan råd från läkare till arbetsgivare underlätta arbetsåtergången för anställda med psykisk ohälsa? Är det effektivare om sjukskrivningar sköts av företagshälsovården? Fem nya forskningsprojekt inom området arbetsmiljö och hälsa får totalt 18 miljoner kronor från Afa Försäkring.
Muskuloskeletala sjukdomar – vanlig orsak till lång sjukfrånvaro18.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Muskuloskeletala sjukdomar som ryggsjukdomar och reumatism är bland de vanligaste anledningarna till långvarig sjukfrånvaro. Tillsammans med psykiska diagnoser utgör de cirka två tredjedelar av alla långvariga sjukfall i Sverige. Risken för långvarig sjukfrånvaro med muskuloskeletal diagnos ökar med åldern. Det visar en ny statistikrapport från Afa Försäkring.
Tänk på oss när det gör ont – Afa Försäkring i ny kampanj om kollektivavtalade försäkringar17.10.2024 10:52:47 CEST | Pressmeddelande
Med det nya konceptet ”Tänk på oss” ska Afa Försäkring öka medvetenheten om kollektivavtalade försäkringar. Målgrupp för kampanjen är anställda inom kommun och region, som har arbetsskadeförsäkring och sjukförsäkring via sitt kollektivavtal.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum