Stora vinster med en sammanhållen intygshantering
Webbinarium den 23 november kl. 9–10. Dagens hantering av intyg inom hälso- och sjukvården är både tids- och kostnadskrävande. Stora vinster kan skapas för alla involverade om processen i högre grad standardiseras, digitaliseras, automatiseras och samordnas.
Medarbetarna inom hälso- och sjukvården lägger ner ett stort antal arbetstimmar per år på att utfärda intyg. Mottagarna av intyg lägger ner stora resurser på manuell hantering av inkommande intyg, och invånarna behöver ofta själva se till att intygen kommer till rätt mottagare.
En sammanhållen intygshantering skulle frigöra tid för de som arbetar i vården som då kan använda tiden till övrigt patientarbete och påtagligt förbättra arbetsmiljön. En effektivare och sammanhållen intygshantering skulle dessutom bidra till att förbättra kvaliteten och öka patientsäkerheten.
Huvudsyftet med förstudien är minskad administration
E-hälsomyndigheten har på regeringens uppdrag genomfört en förstudie om hur en sammanhållen intygshantering inom hälso- och sjukvården, omsorgen och tandvården kan utvecklas, organiseras och förvaltas. Huvudsyftet är minskad administration av intyg för utfärdare, men också för andra berörda aktörer, såsom mottagare av intyg och personer som får intyg.
Förstudien redovisades till regeringen den 31 maj 2024: Uppdrag att genomföra en förstudie om en sammanhållen intygshantering inom hälso- och sjukvård och omsorgen Slutredovisning S2023/02107 (delvis)
Medverkande: Annemieke Ålenius, senior rådgivare, berättar om E-hälsomyndigheten, och vad som kommer påverka införandet av en sammanhållen intygshantering
Jessica Dahlbäck, utredare, berättar om förstudien
Moderator: Annika Krook, verksamhetschef Försäkringsmedicinska bedömningar, Afa Försäkring
Media välkomnas att delta – mer info och anmälan
Datum och tid: Kostnadsfritt webbinarium 23 oktober kl. 9–10.
Anmälan: Anmäl dig via länk på webben senast 22 oktober. https://www.afaforsakring.se/om-oss/evenemang/sammanhallen-intygshantering
Kan du inte delta? Webbinariet spelas in och publiceras på Afa Försäkrings webbsida i efterhand.
Kontakt
Vid pressfrågor kontakta: Linda Harling, pressansvarig Afa Försäkring:
0730-96 35 12, linda.harling@afaforsakring.se.
Frågor om själva seminariet: event@afaforsakring.se
Läs och prenumerera på pressmeddelanden från Afa Försäkring, klicka här.
Nyckelord
Kontakter
Annika KrookVerksamhetschef, Försäkringsmedicinska bedömningar, Afa Försäkring
Tel:08-696 48 91annika.krook@afaforsakring.seLinda HarlingPresskommunikatör, Afa Försäkring
Tel:0730-96 35 12linda.harling@afaforsakring.seBilder
Afa Försäkring
9 av 10 är försäkrade via jobbet. Afa Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar människor i privat näringsliv, kommuner och regioner. Afa Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. Afa Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se
Följ Afa Försäkring
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Afa Försäkring
Ny rapport – lång sjukfrånvaro orsakad av sjukdomar i rörelseorganen9.10.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande
Välkommen till ett webbinarium den 18 oktober kl. 9–10. Vi presenterar en ny rapport om långvarig sjukfrånvaro orsakad av sjukdomar i rörelseorganen, även kallade muskuloskeletala diagnoser. Rapporten visar bland annat att ledsjukdomar, ryggsjukdomar och sjukdomar i mjukvävnader tillsammans utgör över 95 procent av de långa sjukfallen med muskuloskeletal diagnos.
Ny forskning ska förbättra arbetsmiljön för hbtqi-personer4.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
För tolfte året i rad delar Afa Försäkring ut ett postdoc-stöd till forskare som är i början av sin karriär och vill utveckla sin kompetens, sitt nätverk inför framtiden och samtidigt bidra till arbetsplatsers utveckling. Amanda Klysing, doktor i psykologi vid Lunds universitet, tilldelas årets postdoc-stöd inom arbetsmiljö på 2,4 miljoner för ett projekt med fokus på hur policyer för likabehandling och inkludering kan utformas för att förbättra hbtqi-personers organisatoriska och sociala arbetsmiljö.
Högre risk för allvarliga arbetsolyckor inom jordbruks-, skogsbruks och trädgårdsarbete26.9.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Privatanställda arbetare inom jordbruks-, skogsbruks- och trädgårdsarbete löper högre risk för allvarliga arbetsolycksfall än genomsnittet på den svenska arbetsmarknaden. För kvinnor är djurolyckor den vanligaste orsaken och för män är det fallolyckor. Det visar en ny statistikrapport från Afa Försäkring.
Psykosocialt säkerhetsklimat lär medarbetare rapportera risker tryggt25.9.2024 08:12:00 CEST | Pressmeddelande
Välkommen att bevaka ett frukostseminarium den 3 oktober kl. 9–10. Ett gott psykosocialt säkerhetsklimat ger en god arbetsmiljö och genom att skapa detta kan arbetsplatser förebygga stressrelaterad ohälsa. Det visar aktuell forskning som presenteras under seminariet. Delta på plats eller digitalt.
Arbetsgivare kan söka ekonomiskt stöd för arbetsmiljöutbildning9.9.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Afa Försäkring får återigen uppdrag av arbetsmarknadens parter, Svenskt Näringsliv, LO, PTK, att administrera ett stöd på 35 miljoner kronor till arbetsmiljöutbildning. Stödet riktar sig till arbetsgivare inom privat sektor. Utbildningsinsatser där chefer och skydds- eller arbetsmiljöombud på arbetsplatsen deltar tillsammans är särskilt prioriterade. Stödet börjar gälla den 1 september 2024 och pågår till sista december 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum