Afa Försäkring

Stora vinster med en sammanhållen intygshantering

Dela

Webbinarium den 23 november kl. 9–10. Dagens hantering av intyg inom hälso- och sjukvården är både tids- och kostnadskrävande. Stora vinster kan skapas för alla involverade om processen i högre grad standardiseras, digitaliseras, automatiseras och samordnas.

En läkare arbetar vid ett skrivbord framför en dator, omgiven av dokument och kontorsmaterial.
På webbinariet presenteras en förstudie om hur en sammanhållen intygshantering inom hälso- och sjukvården, omsorgen och tandvården kan utvecklas, organiseras och förvaltas. Foto: Johnér bildbyrå.

Medarbetarna inom hälso- och sjukvården lägger ner ett stort antal arbetstimmar per år på att utfärda intyg. Mottagarna av intyg lägger ner stora resurser på manuell hantering av inkommande intyg, och invånarna behöver ofta själva se till att intygen kommer till rätt mottagare.

En sammanhållen intygshantering skulle frigöra tid för de som arbetar i vården som då kan använda tiden till övrigt patientarbete och påtagligt förbättra arbetsmiljön. En effektivare och sammanhållen intygshantering skulle dessutom bidra till att förbättra kvaliteten och öka patientsäkerheten.

Huvudsyftet med förstudien är minskad administration

E-hälsomyndigheten har på regeringens uppdrag genomfört en förstudie om hur en sammanhållen intygshantering inom hälso- och sjukvården, omsorgen och tandvården kan utvecklas, organiseras och förvaltas. Huvudsyftet är minskad administration av intyg för utfärdare, men också för andra berörda aktörer, såsom mottagare av intyg och personer som får intyg.

Förstudien redovisades till regeringen den 31 maj 2024: Uppdrag att genomföra en förstudie om en sammanhållen intygshantering inom hälso- och sjukvård och omsorgen Slutredovisning S2023/02107 (delvis)

Medverkande: Annemieke Ålenius, senior rådgivare, berättar om E-hälsomyndigheten, och vad som kommer påverka införandet av en sammanhållen intygshantering

Jessica Dahlbäck, utredare, berättar om förstudien

Moderator: Annika Krook, verksamhetschef Försäkringsmedicinska bedömningar, Afa För­säkring

Media välkomnas att delta – mer info och anmälan

Datum och tid: Kostnadsfritt webbinarium 23 oktober kl. 9–10.

Anmälan: Anmäl dig via länk på webben senast 22 oktober. https://www.afaforsakring.se/om-oss/evenemang/sammanhallen-intygshantering

Kan du inte delta? Webbinariet spelas in och publiceras på Afa Försäkrings webbsida i efterhand.

Kontakt

Vid pressfrågor kontakta: Linda Harling, pressansvarig Afa Försäkring: 
0730-96 35 12, linda.harling@afaforsakring.se.

Frågor om själva seminarietevent@afaforsakring.se

Läs och prenumerera på pressmeddelanden från Afa Försäkring, klicka här

Nyckelord

Kontakter

Bilder

En läkare arbetar vid ett skrivbord framför en dator, omgiven av dokument och kontorsmaterial.
På webbinariet presenteras en förstudie om hur en sammanhållen intygshantering inom hälso- och sjukvården, omsorgen och tandvården kan utvecklas, organiseras och förvaltas.
Foto: Johnér bildbyrå.
Ladda ned bild

Afa Försäkring

9 av 10 är försäkrade via jobbet. Afa Försäkring ger trygghet och ekonomiskt stöd vid sjukdom, arbetsskada, arbetsbrist, dödsfall och föräldraledighet. Våra försäkringar är bestämda i kollektivavtal mellan arbetsmarknadens parter och vi försäkrar människor i privat näringsliv, kommuner och regioner. Afa Försäkring drivs utan vinstsyfte och förvaltar cirka 200 miljarder kronor. En viktig del av vår verksamhet är att stödja forskning och projekt som aktivt syftar till att förbättra arbetsmiljön. Afa Försäkring har cirka 650 medarbetare och ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. www.afaforsakring.se

Följ Afa Försäkring

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Afa Försäkring

Ny forskning ska förbättra arbetsmiljön för hbtqi-personer4.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

För tolfte året i rad delar Afa Försäkring ut ett postdoc-stöd till forskare som är i början av sin karriär och vill utveckla sin kompetens, sitt nätverk inför framtiden och samtidigt bidra till arbetsplatsers utveckling. Amanda Klysing, doktor i psykologi vid Lunds universitet, tilldelas årets postdoc-stöd inom arbetsmiljö på 2,4 miljoner för ett projekt med fokus på hur policyer för likabehandling och inkludering kan utformas för att förbättra hbtqi-personers organisatoriska och sociala arbetsmiljö.

Arbetsgivare kan söka ekonomiskt stöd för arbetsmiljöutbildning9.9.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Afa Försäkring får återigen uppdrag av arbetsmarknadens parter, Svenskt Näringsliv, LO, PTK, att administrera ett stöd på 35 miljoner kronor till arbetsmiljöutbildning. Stödet riktar sig till arbetsgivare inom privat sektor. Utbildningsinsatser där chefer och skydds- eller arbetsmiljöombud på arbetsplatsen deltar tillsammans är särskilt prioriterade. Stödet börjar gälla den 1 september 2024 och pågår till sista december 2025.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye