Andra raka 25-manna-segern för OK Linné

För andra året i rad så tog OK Linné hem segern i prestigefyllda 25-manna. Albin Ridefelt kunde defilera på sista sträckan och möttes av sina 24:a lagkompisar på upploppet i Rudan söder om Stockholm. ”Det var jättekul att springa och ett mycket stabilt lopp”, säger Ridefelt efter triumfen.

Albin Ridefelt och hela OK Linnes lag springer i mål som vinnare av 25-manna för andra året i rad. Tilda Andersson/Svensk Orientering.

Segermarginalen för Uppsalaklubben OK Linné blev hela fem och en halv minut. I kampen om andraplatsen så var finska Kalevan Rasti snabbast och tog andraplatsen tre sekunder före OK Kåre från Falun som trea och åtta sekunder för Helsingin Suunnistajat på fjärde plats. Finskt också på femte plats genom Tampereen Pyrintö. Göteborg-Majorna OK slutade sexa.

Avgörande för OK Linnés seger var sträcka 23 där Arvid Tögenmark skapade en marginal på dryga fyra minuter till IKHP Huskvarna och Kalevan Rasti och ytterligare en minut till Kalevan Rasti och OK Kåre.

Att det gick så bra var dock inte något som unge Tögenmark trodde på under loppet efter en tidig bom.

– Jag trodde jag låg ganska långt bakom. Men vid femman stod Gustav Bergman (löpande reporter) där och då tänkte jag att jag borde ligga ganska bra till, annars skulle inte han vara där, berättar Tögenmark och fortsätter:

– När jag kom ut på åkern på slutet hörde jag att jag låg först.

Hur känns det att vara den som bäddade för klubbens andra raka seger?

– Jättehäftigt, säger Arvid som i fjol också var först in på tredje sträckan.

På sträcka 24 så utökade Johanna Ridefelt ledningen och skickade ut sin make Albin med drygt fem och en halv minut ner till Kalevan Rasti på andra plats.

– Jag hörde att det handlade om ungefär fem minuters ledning. Så det var ganska lugnt. Även om de bakom skulle springa väldigt bra så är det inte en marginal jag ska tappa, säger Albin Ridefelt.

– Det handlade om att ta klocka beslut och stanna upp om jag var osäker. Det var jättekul att springa och ett mycket stabilt lopp, fortsätter Albin.

Gustav Bergman från arrangerande OK Ravinen var som sagt löpande reporter under tävlingen

– Jag sa till honom när jag sprang i väg att ”nu ska du väl springa och psyka mig”, säger Ridefelt och ler. Men han var nog lite trött så jag fick springa ganska mycket själv.

– Jag har sprungit ensam som tvåa på både Jukola och Tiomila. Kul nu att få springa själv i tät och sedan få möta hela laget på upploppet, säger Ridefelt.

På förhand var Stora Tuna OK och IFK Göteborg förstås bland förhandsfavoriterna men det sprack för bägge lagen i år. För Stora Tuna genom en felstämpling av Ville Johansson på sträcka fem när laget var i ledning. För IFK Göteborg blev det för stora bommar på 23:e sträckan när OK Linné skapade lucka.

Däremot blev IFK Göteborg lag 2 bästa andralag på en imponerande 14:e plats.

Arrangerade Haninge SOK och OK Ravinen bjöd på utmanande orientering i Rudan-terrängen och levererade ett mycket fint arrangemang. På arenan bjöds också på en utställning av 25-manna från första upplagan för 50 år sedan till nutid.

Resultat 25-manna 2024

1. OK Linné 5.11,29