Villa Lidköping BK och Edsbyns IFs herrar klara för final i Svenska Cupen 2024

Under lördagskvällen spelades herrarnas semifinaler i Svenska Cupen. Där gick Edsbyn och Villa Lidköping vinnande ur respektive matcher.

Foto: Micael Kolsmyr

Villa Lidköping BK – IK Sirius

Kvällens första semifinal startade med ett tidigt ledningsmål från ett fartfyllt och inspirerat Sirius. Redan i den andra matchminuten smäller Jerker Ortman in 0–1 på högerhörna. Sedan dröjde det till matchminut tjugofem innan Elitseriens skyttekung Christoffer Edlund presenterade sig och gör 1–1, assisterad av planens dirigent, Joel Broberg, som stod för hela 5 poäng när slutsignalen var ett faktum.

Sirius såg ut att kunna ge Villa Lidköping en rejäl match och det var otroligt jämnt hela första halvlek trots att Villa ledde med 3–1 i halvtidspaus. Regerande svenska mästarna hade siktet inställt på final, och kom ut i andra halvlek med en helt annan fart och finess. Villa Lidköping blev helt enkelt ett nummer för stort för Sirius och matchen slutade 6–4 till Villa Lidköping som är klara för ytterligare en final.

– Vårt gäng är nog nånstans bara nöjda att vi har tagit oss till final. Jag tycker att Sirius bjuder upp till en riktigt härlig fight idag. Vi måste höja oss flera snäpp imorgon för att gå vinnande ur finalen, vi blandar bra grejor med mindre bra, säger Petter Björling.

Matchfakta semifinal 1 Herr: Villa Lidköpings BK - IK Sirius

Mål: 0-1, 2’ Jerker Ortman (Hörna), 1-1, 25’ Christoffer Edlund (Joel Broberg), 2-1, 31’ William Arvidsson (Erik Säfström), 3-1, 40’, Joel Broberg (Petter Björling), 4-1, 62’ Joel Broberg (Tobias Augustsson), 5-1, 67’ Felix Persson (Joel Broberg), 5-2, 68’ Arvid Tapper (Ted Bergström Heramb), 6-2, 71’ William Arvidsson (Joel Broberg), 6-3, 76’ Samuel Heeger (Ted Bergström Heramb), 6-4, 88’ Ted Bergström Heramb (Samuel Heeger).

Hörnor: Villa: 11 (0) Sirius: 12 (1)

Utvisningar: Villa: 1x10 min Sirius: 3x10 min

Domare: Jonas Kandell

Edsbyns IF - Västerås SK

Kvällens andra semifinal mellan Edsbyns IF och Västerås SK blev en tuff och hård kamp trots att Edsbyn ledde i stort sett hela matchen. Efter en kvart spelad gör VSK 0-1 genom Max Mårtensson, tio minuter senare kvitterade Edsbyn till 1-1 på straff genom Oscar Wikblad, samma Oscar som sen skulle bomba in två straffar till, några av dem omdiskuterade från läktarhåll.

I mitten på första halvlek uppstår en situation där VSK:s Viktor Spångberg kommer in sent i en duell och slutar med en otäckt flygtur där han landar så pass illa att han får kliva av, vilket blir ett tungt tapp för VSK.

VSK tryckte på sista kvarten och skapade en del vassa chanser för att både reducera och kvittera. Men Edsbyns täta försvarsspel tillsammans med väldigt bra målvaktsspel gjorde att VKS inte orkade och fick se sig besegrade med 5–3.

– Vi hade målat upp en bild innan att vi skulle ta en seger den här matchen, och det lyckas vi med, så känslan är väldigt skön nu, säger Edsbyns Ted Hedell.

Matchfakta semifinal 2 Herr: Edsbyns IF - Västerås SK

Mål: 0–1, 14’ Max Mårtensson (Pontus Vilén), 1-1, 24’ Oscar Wikblad (Straff), 2-1, Oscar Wikblad (Straff), 3-1, 56’ Oscar Wikblad (Straff), 4-1, 67’ Teemu Määttä (Vadim Arkhipkine), 4-2, 78’ Martin Flodström (Martin Landström), 5-2, 81’ Oscar Wikblad, 5-3, 86’ Martin Flodström (Christoffer Fagerström).

Hörnor: Edsbyn: 10 (0) VSK: 11 (0)

Utvisningar: Edsbyn: 1x10, 1x5 min VSK: 3x10, 1x5 min

Domare: Anders Berg

Finalen avgörs söndagen den 13 oktober klockan 17:00 i SBB Arena i Bollnäs.
      All information om finalspelet av Svenska Cupen 2024 finns → här.

Text: Alexander Sundström

Tilda Ström får Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium 24/2517.9.2024 11:47:06 CEST | Pressmeddelande

52 idrottare från 34 olika idrotter ges Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium 2024–2025. Tilda Ström spelar i Sandvikens AIK, det svenska damlandslaget och pluggar på Högskolan i Gävle. Hon är en av de 34 som får ta emot stipendiet i år. På listan finns bland annat blivande jurister, poliser och läkare som under utbildningen får stöd för att fortsätta utöva sin idrott.