Västerås SK försvarar cuptiteln - "Krigarinsats"

Damerna öppnade upp söndagens finaler i Svenska Cupen i SBB Arena i Bollnäs. I finalen möttes fjolårets vinnare Västerås SK och regerande svenska mästarna Villa Lidköping BK, vilka bjöd på en otroligt jämn och tight match som slutade 2-1 tll Västerås SK.

Västerås SK försvarar cuptiteln i Svenska Cupen 2024 genom visnt mot Villa Lidköping BK med 2-1 Foto: Micael Kolsmyr / Svenska Bandyförbundet

VSKs Charlotte Selbekk utsågs till turneringens MVP och gjorde matchens första mål i den 2:a matchminuten och tätt därefter i den 8:e matchminuten gjorde Hilda Kolsmyr 0-2 till VSK.

Villa Lidköping vaknade till och tog sakta över matchen mer och mer, man skapade målchans efter målchans men bollen vill inte in. I den 21:a minuten får Villa en straff efter en fantastisk prestation av Moa Friman som bryter sig igenom och blir nerdragen. Sanna Gustafsson laddar bössan men skjuter tätt över.

Tre minuter senare kvitterar Moa Friman till 1–2, assisterad av Annie Berner.

I matchminut 44:a får Villa Lidköping ytterligare en straff som samma Sanna Gustafsson förvaltar, men även den hamnar utanför målramen. Närmare än så kom inte Villa Lidköping utan fick se sig besegrade av fjolårets svenska-cupen mästare.

VSK:s effektiva tio minuter i första halvlek och täta defensiv tillsammans med ett fantastiskt målvaktsspel från Alva Barvaeus skulle räcka hela vägen till ytterligare ett cupguld.

– Det känns otroligt bra, vi gör en krigarinsats där ute, säger Karla Thuresson i Västerås SK (se längre  intervju nedan).

Matchfakta:

0-1, 2’ Charlotte Selbekk, 0-2, 8’ Hilda Kolsmyr, 1-2, 24’ Moa Friman (Annie Berner).

Hörnor: VSK: 6 (0) VLBK: 9 (0)

Utvisningar: VSK: 4x10 min VLBK: 1x10, 1x5 min

Domare: Anders Berg

Text och intervju: Alexander Sundström

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Fotot är fritt att använda mot forocred. Foto: Micael Kolsmyr/ Svenska Bandyföbundet