Villa Lidköping BK vinner Svenska Cupen för femte året i rad efter seger mot Edsbyns IF

För femte året i rad är Villa Lidköping BK Svenska Cupen-mästare på herrsidan. Detta efter att ha besegrat Edsbyns IF under söndagen med 9-5 i Svenska Cupen 2024 som avgjordes i SBB Arena i Bollnäs.

Villa Lidköping BK vinner Svenska Cupen för femte året i rad
Villa Lidköping BK vinner Svenska Cupen för femte året i rad Foto: Micael Kolsmyr

Fyrfaldiga mästarna Villa Lidköping tog en tidig ledning genom Felix Pherson som på en hörnretur slog in 1-0. Även 2-0 skulle uppstå efter en hörnretur när bollen dök upp framför Christoffer Edlund som smäller in 2-0 bakom en skymd Oscar Löfström i Edsbymålet.

Edsbyn reducerade genom Albin Bysell Söderkvist med assist från Noa Djäkner, och precis innan halvtidsvila så har man också kvitterat genom Oscar Wikblad.

Andra halvlek hinner knappt börja innan Gustav Friman gör 4-3 genom passning från Joel Broberg, och tätt där efter gör Christoffer Edlund 5-3. Samma Edlund gör även 6-3 på straff i den 55:e minuten.

Edsbyn försöker bita sig i kapp men Villas fart och finess blir tyvärr för mycket för Edsbyn som aldrig riktigt kommer tillbaka och får se sig besegrad av fjolårets svenska mästare.

Planens gigant, Christoffer Edlund, kliver av med 6+1 i ryggsäcken tillsammans med ännu ett Svenska Cupen-guld.

– Vi har många som hittade spelet lite bättre idag än igår. Det känns underbart faktiskt, det var målet när vi kom hit, så det känns bra. Vi körde full hand när vi firade, säger Erik Säfström i Villa Lidköping BK (se längre intervju nedan).

För att se det här innehållet från www.youtube.com måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Matchfakta

Mål: 1-0 4’ Felix Pherson (hörna), 2-0 11’ Christoffer Edlund (Martin Karlsson), 2-1 19’ Albin Bysell Söderkvist (Noa Djäkner), 3-1 23’ Christoffer Edlund (Martin Karlsson, frislag), 3-2 28’ Martin Frid, 3-3 41’ Oscar Wikblad (Per Hellmyrs), 4-3 48’ Gustav Friman (Joel Broberg), 5-3 50’ Christoffer Edlund (Martin Karlsson), 6-3 55’ Christoffer Edlund (Straff), 6-4 65’ Albin Bysell Söderkvist (Ted Hedell), 7-4 70’ Christoffer Edlund (Straff), 8-4 76’ Martin Hammarberg (Erik Säfström, Hörna), 9-4 86’ Christoffer Edlund (Joel Broberg), 9-5 90’ Albin Bysell Söderkvist.

Hörnor: EIF: 4 (0) VLBK: 8 (3)

Utvisningar: EIF: 3x10 min VLBK: 2x10 min

Domare: Jonas Kandell

Text och intervju: Alexander Sundström