Prevent

Lyhört arbetsmiljöarbete hos årets stipendiater

Arbetsmiljöstipendiet går i år till Ingela Johansson, huvudskyddsombud på Vedum Kök och Bad i Vedum och Malin Hedberg, arbetsmiljökoordinator på Guldfågeln i Mörbylånga.

Malin Hedberg till vänster och Ingela Johansson till höger får Arbetsmiljöstipendiet 2024. Foto: Alice Johansson och Studio Emma-Jessica.

Prevent delar varje år ut Arbetsmiljöstipendiet till en chef och ett skyddsombud som aktivt arbetat för att utveckla och förbättra arbetsmiljön på sin arbetsplats. Årets pristagare, som får 15 000 kronor var, är Ingela Johansson och Malin Hedberg.

Ingela Johansson är huvudskyddsombud på Vedum Kök & Bad, med ett stort engagemang för att skapa en god arbetsmiljö där medarbetares välmående står i centrum. Ingela Johansson är övertygad om att samverkan är avgörande för att lyckas i arbetsmiljöarbetet. För att nå dit jobbar hon med täta avstämningar och försöker skapa en god dialog och ett öppet klimat där det alltid är okej att fråga och bli bemött med respekt.

– Att jobba för en god arbetsmiljö på tjänstemannasidan handlar mycket om att fånga upp små signaler som inte syns så tydligt, visa omsorg och bygga förtroende. Att finnas där för sina kollegor och våga fråga hur det är. Och att jobba tillsammans. Med en tät dialog och en god samverkan kommer man långt, säger Ingela Johansson.

Malin Hedberg är arbetsmiljökoordinator på Guldfågeln i Mörbylånga. Genom ett gediget arbete för en säkrare arbetsmiljö har hon lyckats vända trenden med ett ökande antal olycksfall till motsatsen. Hon har genomfört utbildningar i bland annat riskmedvetenhet, beteende och eget ansvar, med målet att få alla medarbetare att känna sig delaktiga i att bygga en god säkerhetskultur.

– Det känns fantastiskt roligt att bli tilldelad Arbetsmiljöstipendiet. Det är ett kvitto på att det vi tillsammans har jobbat för är på rätt väg. Det är inte en person som ensam skapar en god arbetsmiljö – vi gör det här tillsammans, säger Malin Hedberg.

Årets jury består av Anna Bergsten på Svenskt Näringsliv, Marie Boström på LO, Daniel Gullstrand på PTK och Susanna Ribrant, vd på Prevent.

– Årets stipendiater är inspirerande exempel på hur ett engagerat arbetsmiljöarbete och samverkan verkligen kan göra skillnad. Både Ingela Johansson och Malin Hedberg ser till att arbetsmiljöfrågorna får ta plats i vardagen. Genom möten och samtal fångar de upp hur medarbetarna trivs och vilka arbetsmiljöfrågor som är viktigast här och nu, säger Susanna Ribrant, vd på Prevent.

Bilder

Foto: Alice Johansson och Studio Emma-Jessica.
Ingela Johansson
Ingela Johansson, huvudskyddsombud, Vedum Kök & Bad AB.
Foto: Alice Johansson
Malin Hedberg, Arbetsmiljökoordinator, Guldfågeln AB/Blentagruppen.
Foto: Studio Emma-Jessica
Motivering för Malin Hedberg
Motivering för Ingela Johansson

Om oss

Alla vinner på en bättre arbetsmiljö. Prevent förmedlar kunskap om hur man genom ett hälsofrämjande arbetsmiljöarbete kan skapa framgångsrika företag där alla är säkra och mår bra. Vi är en ideell organisation som ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. Besök www.prevent.se - kunskaper för en bättre arbetsdag!

Följ Prevent

Senaste pressmeddelandena från Prevent