Se våra seminarier med nobelpristagarna

Facken inom industrins produktivitetskommission gläds åt att Simon Johnson, Daron Acemoğlu och James A. Robinson tilldelas 2024 års pris i ekonomisk vetenskap till Alfred Nobels minne.

– Deras forskargärning under senare decennier har, inte minst, visat att nationalekonomin måste inta ett brett samhällsvetenskapligt perspektiv för att förstå hur ekonomisk tillväxt och välstånd skapas, säger Daniel Lind, forskningsledare för Facken inom industrins produktivitetskommission.

Facken inom industrins produktivitetskommission har arrangerat två webbinarier med Acemoğlu respektive Johnson. Se dem HÄR och HÄR.

Vill du läsa en krönika i Dagens Arena som sammanfattar och analyserar "Power and progress" – klicka HÄR.

Vill du läsa en liknande text i Social Europe – klicka HÄR.

– I Acemoğlus och Johnsons senaste bok "Power and Progress" från 2023 visar de att den enorma produktivitetstillväxt som har skapats sedan industrialismens genombrott inte automatiskt leder till högre löner och högre välstånd. Perioden sedan 1980 är särskilt ogynnsam i det avseendet. För att detta ska krävs en politisk vilja att så ska ske och att institutionerna i samhället styrs i riktning mot detta. Inte minst handlar det om att stärka löntagarnas ställning på arbetsmarknaden och att det politiska systemet driver en politik som gynnar det stora flertalet, säger Daniel Lind, forskningsledare för Facken inom industrins produktivitetskommission.

Har du frågor? Kontakta:

Daniel Lind
Forskningsledare för Facken inom industrins produktivitetskommission.
I samarbete med den fackliga tankesmedjan Arena Idé.
daniel.lind@arenagruppen.se
X: @DanielLind_
arenagruppen.se/produktivitetskommissionen

Ny bok: Högre produktivitet och livskvalitet – vad krävs?

Arenagruppen verkar för oberoende och progressiv opinionsbildning.

I Arenagruppen ingår tankesmedjan Arena Idé, Arena skolinformation, kommunikationsbyrån Arena Opinion, webbtidningen Dagens Arena, samt bokförlagen Atlas och Premiss.