Trafikverket

Trafikverket rustar upp Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås 2025–2027

Dela

Under åren 2025–2027 utför Trafikverket stora underhålls- och investeringsåtgärder på sträckan Göteborg–Alingsås. Det kommer fortsatt gå att resa, men arbetena kommer att innebära kapacitetsbegränsningar och förändrade resmönster.

Trafikverket kommer att utföra stora underhålls- och investeringsåtgärder på Västra stambanan mellan Göteborg och Alingsås under perioden 2025–2027, med start 4 januari 2025. Det kommer fortsatt gå att resa, även om arbetena kommer att innebära förändrade resmönster, flytt av gods och resenärer från järnväg till andra trafikslag, omledning av tågtrafik till andra banor och kapacitetsbegränsningar. Detta i form av etappvis enkelspårsdrift, helgavstängningar och en totalavstängning av trafiken på banan under åtta veckor sommaren 2026.

– Det är ett omfattande och utmanande projekt, men också helt nödvändigt för att säkerställa fortsatt säker och punktlig trafikering av banan. Vi är medvetna om att det blir en påfrestning för alla som reser och transporterar gods på sträckan under tiden som projektet pågår. För att störa persontågstrafiken i så liten utsträckning som möjligt har vi tillsammans med de operatörer som trafikerar sträckan tagit fram en tågplan som prioriterar persontåg under rusningstrafik och godstrafiken prioriteras på tider när resandet är mindre, säger Fredrik Edvardsson, samordnare för arbetena på sträckan.

– Vi utför dessa åtgärder dels för att öka kapaciteten, dels för att anläggningen är gammal och ett stort underhållsbehov föreligger. Vi har nu möjligheten att utföra en stor rad åtgärder samtidigt på sträckan och på så vis utnyttja de planerade trafikavbrotten på bästa sätt, fortsätter Fredrik Edvardsson.

Vi byter bland annat elkraftsanläggningen i sin helhet på hela sträckan, allt ifrån frundament och stolpar till själva kontaktledningen. Detta arbete kräver att det ena av de två spåren är avstängt för trafik, på totalt fem etapper mellan Göteborg och Alingsås. Utöver denna etappvisa enkelspårsdrift kommer järnvägen att behöva stängas av i sin helhet under vissa helger. Normalt sker dessa avstängningar mellan klockan 22.00 fredag kväll och klockan 14.00 söndag eftermiddag, allså under 40 timmar. Detta för att påverka arbetspendling, både regionalt och nationellt, så lite som möjligt. Under 2025 handlar det om sju helger på våren mellan Göteborg och Partille och nio helger på hösten mellan Göteborg och Alingsås. 

För att minimera påverkan på persontågs- och godstågstrafiken har bland annat olika trafiklösningar tagits fram, som ska underlätta såväl resande som godstransporter när kapaciteten minskar. En stor del av godstrafiken är planerad till de timmar på dygnet då det går färre persontåg. Detta i kombination med ersättningsbussar samt till viss del trafikering av andra järnvägssträckor in och ut från Göteborg kommer att möjliggöra framkomlighet, även om antalet avgångar totalt sett blir färre under perioden.

Den ökade trafikeringen på omledningsbanor i andra delar av regionen kommer att skapa nya trafikmönster under ett par år framöver. Trafikverket lägger därför stor vikt vid proaktiv information till de som påverkas av förändringarna.

Nyckelord

Kontakter

Fredrik Edvardsson, samordnare för Västra stambanan, Göteborg–Alingsås
Telefon: 010-123 61 29

Bilder

Länkar

Om oss

Trafikverket ansvarar för långsiktig planering av det samlade transportsystemet samt byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Vår vision är att alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt. På Trafikverket jobbar cirka 10 000 engagerade medarbetare som tillsammans bidrar till samhällsutvecklingen genom sina olika roller och kunskaper.

Följ Trafikverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Trafikverket

Trafikverket tar stora steg mot ny process  för tilldelning av tågkapacitet inom EU28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

Att samordna tågtrafik mellan flera länder och skapa en tillförlitlig och harmoniserad process för tilldelning av kapacitet på järnvägen har hittills varit en svår nöt att knäcka inom EU. Inom loppet av något år förväntas beslut om en ny EU-förordning för bland annat tilldelning av kapacitet, som kommer att underlätta nationell och gränsöverskridande trafik.

The Swedish Transport Administration is taking steps towards the new process within the EU for the allocation of train capacity28.11.2024 14:00:00 CET | Pressmeddelande

To coordinate train traffic between several countries and create a reliable and harmonized process for the allocation of railway capacity has so far been a difficult nut to crack within the EU. However, within a year or so, a new european regulation is expected to be adopted for, among other things, the allocation of railway capacity, with the aim of facilitating cross-border and national traffic.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye