Behandling med Virtual Reality för våldsbrottslingar prisas

Personer dömda för våldsbrott har fått testa en ny behandling där man använder VR-teknik för att hantera aggressioner i syfte att minska återfall i brott. Metoden har testats och utvärderats i projektet Behandling av våldsbrottsdömda kriminalvårdsklienter med stöd av Virtual Reality, som nu vinner den svenska deltävlingen av ECPA, European Crime Prevention Award.

Från vänster: David Ivarsson, doktorand och samordnare i projektet, Lunds universitet, Märta Wallinius, forskningschef och forskningsledare för projektet, Rättspsykiatriska regionkliniken Växjö, Mattias Larsson, generaldirektör på Brå, Tina Fogelklou, verksamhetsområdeschef, Rättspsykiatriska regionkliniken Växjö och Jason MacBride, gruppchef sektionen för programutbildning, Kriminalvården .

Virtual Reality Aggression Prevention Training (VRAPT) är en kognitiv beteendeterapibehandling som ursprungligen är utvecklad i Holland och har vidareutvecklats inom Region Kronoberg och den rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö. Metoden syftar till att dömda våldsbrottslingar ska lära sig att hantera aggressioner, öka sin riskmedvetenhet och självkontroll. Med VR-teknikens hjälp kan deltagaren öva på strategier för att inte återfalla i aggressivt beteende och brott. Metoden har utvärderats av Lunds universitet på två Kriminalvårdsanstalter, med ekonomiskt stöd från Brå. Utvärderingen håller på att färdigställas och kommer att publiceras i erfarenhetsbanken på Brås webbplats när den är klar.

- Vi har valt att ge priset till projektet Behandling av våldsbrottsdömda kriminalvårdsklienter med stöd av Virtual Reality, där man arbetat med VRAPT, eftersom det visar på möjligheterna med att använda ny teknik för att skapa säkra miljöer för individer att utvecklas. Behandlingen är innovativ och kunskapen från utvärderingen gör det möjligt att sprida arbetssättet vidare i både Sverige och Europa, säger Charlotta Gustafsson, biträdande enhetschef, Brottsförebyggande rådet.

Juryns motivering
I projektet ”Behandling av våldsbrottsdömda kriminalvårdsklienter med stöd av Virtual Reality” får deltagarna under kontrollerade former träna på verkliga situationer, anpassade efter individen och dess behov. Projektet är både innovativt och forskningsbaserat och kopplar ihop människa med teknik och akademi med praktik, vilket gör det mycket intressant att sprida vidare.

- Vi är väldigt glada över att ha tilldelats det här priset och att få vara Sveriges representant i European Crime Prevention Award i december. I arbetet med VRAPT såg vi att behandlingen har potential i att minska aggressivitet, dysfunktionell känsloreglering och ilska hos målgruppen, säger David Ivarsson, doktorand i psykiatri, Lunds universitet och Märta Wallinius, enhetschef och leg. Psykolog, Rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö, Region Kronoberg.

Om ECPA – European Crime Prevention Award
Vinnare av den svenska deltävlingen till European Crime Prevention Award 2024 är Lunds universitet, Rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö och Kriminalvården med projektet Behandling av våldsbrottsdömda kriminalvårdsklienter med stöd av Virtual Reality.

ECPA är en brottsförebyggande tävling som sedan 1998 årligen utser Europas bästa brottsförebyggande projekt eller verksamhet. Brå utser vinnaren av den svenska deltävlingen. Årets tema är Förebyggande arbete mot återfall i brott.

Läs mer om Behandling av våldsbrottsdömda kriminalvårdsklienter med stöd av Virtual Reality, där man arbetat med VRAPT

• David Ivarsson, doktorand i psykiatri, Lunds universitet, tfn: 011–4963953
  • Märta Wallinius, enhetschef och leg. Psykolog, Rättspsykiatriska regionkliniken i Växjö, Region Kronoberg, tfn: 0470–589933
  • Charlotta Gustafsson, biträdande enhetschef, Brottsförebyggande rådet, tfn: 08-527 58 491

Bilder

Foto: Brå
Ladda ned bild

Brå och CVE medverkar i Almedalen18.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under årets Almedalsvecka kommer Brottsförebyggande rådet (Brå) och Center mot våldsbejakande extremism (CVE) att arrangera flera seminarier och samtal i angelägna ämnen. Vi diskuterar bland annat antisemitism, våld i nära relationer, våldsbejakande extremism i Sverige och andra länder, våld i skolan, statsstödd extremism, bedrägerier samt hur stödet ser ut och fungerar för de unga som vill lämna kriminalitet.

Lågt förtroende för rättsväsendet kan leda till högre brottslighet - övergripande tema på internationell kriminologikonferens i Stockholm4.6.2024 08:00:00 CEST | Pressinbjudan

Välkommen till 2024 års upplaga av The Stockholm Criminology Symposium, som hålls på Münchenbryggeriet den 10–12 juni. Årets huvudtema är Trust and legitimacy in the work to combat crime. I år har vi även ett ytterligare tema som är When children commit crime. Justitieminister Gunnar Strömmer medverkar i den inledande paneldiskussionen den 10 juni kl 9.00. Symposiet är en internationell konferens på det kriminalpolitiska området som arrangeras av Brottsförebyggande rådet, Brå, på uppdrag av Justitiedepartementet. Omkring 500 forskare, praktiker och beslutsfattare från många länder samlas för att ta del av det senaste inom kriminologisk forskning. Språket är engelska. Utöver ovanstående teman finns också som vanligt ett generellt tema, Contemporary criminology. The Stockholm Prize in Criminology 2024 Priset tilldelas i år professorerna Gary LaFree samt Tom R. Tyler (USA). LaFree belönas för forskning om förtroende för, och tillit till, rättsväsendet och andra samhällsinstitutioner, och