20 års övervakning av kvaliteten på hiv-vården: Sverige överträffar WHO:s mål

Sveriges banbrytande Beslutsstödsverktyg i InfCareHIV har varit avgörande i utvecklingen av vården och behandlingen av personer som lever med hiv genom att det erbjuder läkare och forskare en enhetlig dataplattform. Beslutsstödsverktyget, som en del av InfCareHIV, lanserades 2003 och har varit av avgörande betydelse för jämlik vård, klinisk forskning och långtidsuppföljning av personer som lever med hiv. Sverige var det första land som publicerade att de nått WHO:s globala kvalitetsmål år 2015, och nu överträffar landet dessa standarder.

InfCareHIV består av tre delar; ett kliniskt beslutsstöd, ett nationellt kvalitetsregister och en forskningsdatabas. InfCareHIV skapades som ett nationellt system för att förbättra vården av personer som lever med hiv. Systemet utvecklades för att standardisera datainsamlingen och ge läkare uppgifter i realtid, och etablerades för att uppfylla tre viktiga behov:

1. Dagligt kliniskt beslutsstöd: Läkare kan använda det för att följa virusnivåer och säkerställa att patienterna har en välbehandlad hiv.
  2. Ett nationellt kvalitetsregister: Genom att standardisera insamlingen av patientdata i hela Sverige säkerställs en jämlik vård och behandlingsresultaten förbättras.
  3. En viktig forskningsdatabas: Med nästan 100 procents patienttäckning är det ett kraftfullt verktyg för studier och samarbeten inom hälso- och sjukvården.

Idag används Beslutsstödet i InfCareHIV av i princip alla läkare vid varje patientbesök med en person som leder med hiv. Dess förmåga att snabbt ge en överblick över patientens status har visat sig vara ovärderlig.

Dr Christina Carlander, registerhållare för det nationella kvalitetsregistret InfCareHIV sedan 2021, är även läkare på Karolinska universitetssjukhuset.

”När jag började arbeta på Karolinska universitetssjukhuset 2021, tog jag över vården av cirka 500 patienter. Det kan vara utmanande att få grepp om patientdata, men tack vare InfCareHIV kunde jag få fram alla data på ett ögonblick”, säger Carlander.

”Innan InfCareHIV-systemet skapades registrerade forskare, läkare och sjukhus data med hjälp av olika mått, verktyg och plattformar. Bristen på enhetliga data gjorde det svårt att jämföra effektiviteten i vården och vårdvägarna”, säger Joakim Söderberg, Head of Business Development på BCB Medical.

Beslutsstödet i InfCareHIV utvecklades ursprungligen av Health Solutions, ett svenskt företag som fusionerades med BCB Medical år 2021. Sedan förvärvet har BCB Medical vidareutvecklat InfCareHIV som ett sjukdomsspecifikt system för hantering av klinisk information (CIMS –Clinical Information Management System).

Stärka patienternas ställning med visuell representation

Systemet ger också patienterna en visuell bild av deras hälsotillstånd.

”Patienterna själva är intresserade av graferna som visar deras provresultat. Om de till exempel har svårt att ta sina mediciner syns det mycket snabbt i diagrammen”, säger Christina Carlander.

Det har funnits ett givande samarbete med patientorganisationer och en patientrepresentant i styrgruppen för vidareutveckling av InfCareHIV. Arbetet pågår till exempel med en uppdatering av integrationen med 1177.

Bidrar till Sveriges 95-95-95 WHO-mål

InfCareHIV har spelat en betydande roll i Sveriges uppfyllande av WHO:s mål. År 2015 publicerade Sverige som första land i världen 90-90-90-målet och nu har landet nått målen 95-95-95: 95 procent av alla personer som lever med hiv har fått en diagnos, 95 procent får antiretroviral behandling (ART) och 95 procent har en välbehandlad hiv.

”I många länder är resultaten i vården av personer som lever med hiv precis lika bra, men de har inte tillgång till nationell statistik på samma sätt, medan vi kan mäta våra framgångar exakt”, säger Carlander.

InfCareHIV-systemet för beslutsstöd används också i Finland, och det finns liknande registersystem i Danmark, Frankrike, Grekland, Italien och Schweiz.

För mer information, vänligen kontakta:

Joakim Söderberg, Head of Business Development, BCB Medical

joakim.soderberg@bcbmedical.com

BCB Medical är marknadsledande inom insamling och analys av kliniska data. Vi strävar efter att säkerställa att nuvarande och framtida generationer lever ett hälsosammare liv genom att bidra till att utveckla mer effektiva vårdvägar baserade på data. Vi erbjuder lösningar för övervakning och analys av olika sjukdomsgrupper med hjälp av kliniskt utvärderade medicintekniska produkter för vårdpersonal. www.bcbmedical.com

Dr Chrisina Carlander

Följ BCB Medical