Svenska truppen redo för U23-VM

Den svenska truppen är redo att tävla i U23-VM i Tirana, Albanien, den 21-27 oktober. Mästerskapet, som hålls för andra året i rad i den albanska huvudstaden, samlar över 650 brottare från hela världen. Sverige kommer att åka med en herrtrupp och en damtrupp, med målsättning att åka hem med fler medaljer till Sverige.

Bild från VM i Oslo - Överblick

Women's Wrestling:
53 kg: Ellen Östman
55 kg: Jonna Malmgren

Jonna Malmgren, som tidigare i år deltog i OS och placerade sig på en imponerande 7:e plats, är rankad som nummer 4 i världen och har en gedigen meritlista med bland annat sex EM-guld i olika kategorier. Ellen Östman gör ett starkt år på hemmaplan och gör nu sin debut i U23-sammanhang.

Greco-Roman:
67 kg: Niklas Öhlén
72 kg: Georgios Barbanos
77 kg: Simon Borkenhagen
82 kg: Alexander Johansson
97 kg: Algot Källman

Den svenska herrtruppen består av välbekanta namn som varit på mästerskap ihop tidigare. Niklas Öhlén gör sitt sista år som U23-brottare och har tidigare tagit både silver och brons i U23-EM. Georgios Barbanos deltog i sitt första U23-mästerskap i somras och siktar på att förbättra sin 12:e plats från EM. Simon Borkenhagen har erfarenhet från både U23-EM och U-23 VM och har ett ungdoms-EM-brons på meritlistan. Alexander Johansson, som tog U20 EM-guld förra året, är redo för sitt andra U23-mästerskap. Algot Källman är tillbaka efter en skada och har gått upp en viktklass inför sitt första U23-VM, där han hoppas på ytterligare framgång efter sitt U20-EM-brons.

Ledare och tränare:
Team Leader: Leonard Östlund
Tränare: Sofia Mattsson, Jim Pettersson
Domare: Christian Jonsson

Tävlingsschema:
söndag kommer lottningen för herrarna, första tävlingsdagen är måndag.
Måndag 21 oktober, 10:30: Tävlingsstart för Niklas Öhlén, Georgios Barbanos, Alexander Johansson och Algot Källman (GR 60, 67, 72, 82, 97 kg).
Tisdag 22 oktober, Tävlingsstart för Simon Borkenhagen (GR 55-63-77-87-130 kg).

Onsdag 23 oktober: Tävlingsstart Ellen Östman (50, 55, 59, 68, 76 kg).
Torsdag 24 oktober: Tävlingsstart Jonna Malmgren (53, 57, 62, 65, 72 kg).

VM-matcherna kommer att sändas live på UWW:s webbplats och i UWW:s app.

För mer information, kontakta:

Bild från VM i Oslo - Överblick

Jimmy Samuelsson gör historia på Veteran-VM16.10.2024 16:38:19 CEST | Pressmeddelande

Under Veteran-VM i Porec, Kroatien, den 8–13 oktober 2024, skrev Jimmy Samuelsson svensk brottningshistoria genom att ta sitt 13:e raka världsmästerskapsguld. Aldrig tidigare har någon brottare vunnit 13 VM-guld i rad, och Samuelssons dominans var tydlig. I finalen mötte han Rudolph John James från USA, som tidigare samma vecka blivit veteranvärldsmästare i fristil. Men i grekisk-romersk stil var det inget tvivel om vem som var överlägsen – Samuelsson vann med 11–0 på endast 87 sekunder, genom rullningar och lyft i parterr.

Elvira Braun tilldelas Elitidrottsstipendiet23.9.2024 16:45:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Brottningsförbundet vill gratulera och meddela att landslagsbrottaren Elvira Braun har tilldelats Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium för säsongen 2024–2025. Detta prestigefyllda stipendium delas ut årligen till elitidrottare som kombinerar sin idrottskarriär på landslagsnivå med studier på minst halvfart vid universitet, högskola eller annan postgymnasial utbildning.

Föreningarna gör idrottsklivet - använder brottning som verktyg för inkludering12.9.2024 15:10:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Brottningsförbundet har tagit på sig en viktig roll i den nationella satsningen Idrottsklivet, som syftar till att göra idrotten mer tillgänglig och inkluderande för boende i utsatta områden. Genom brottning, en sport känd för sin starka gemenskapskultur och låga trösklar, arbetar vi för att erbjuda barn och unga en meningsfull fritid och en trygg miljö där de kan växa och utvecklas. Med stöd från regeringen och i samarbete med Riksidrottsförbundet och andra specialidrottsförbund, strävar vi efter att göra idrotten mer tillgänglig för boende i de områden som polisen bedömer som utsatta.