Hanna Andersson, Komskälet, årets fackliga eldsjäl i Unionen

Hanna Andersson, Komskälet utanför Borås, och ordförande för Unionen-klubben på Start Trading prisas med Unionens HEJA! -pris 2024 i kategorin Årets Eldsjäl. Priset delades ut i samband med Unionens avtalsförbundsråd på tisdagskvällen.

Hanna Andersson prisas som årets eldsjäl i Unionen
Hanna Andersson prisas som årets eldsjäl i Unionen Foto: Peter Knutsson

Hanna Andersson vinner priset för sitt outtröttliga engagemang och sin inspirerande ledarskapsförmåga. Hon har bland annat varit en drivande kraft bakom många viktiga förändringar på arbetsplatsen. En av hennes största bedrifter är den nyligen genomförda arbetstidsförkortningen, som har gett medarbetarna extra lediga dagar genom att korta ner lunchtiden med tio minuter varje dag.

Unionens motivering

Hanna är en sann eldsjäl. Med ett engagemang som smittar av sig har hon lyft det fackliga arbetet på Star Trading. Genom dialog och saklig argumentation har hon lyckats omvända en skeptisk arbetsgivare till en som tror på samverkan, en imponerande bedrift. Med sin tro på förändring genom engagemang lyckas Hanna få i princip alla medlemmar att engagera sig. Och envetet driver hon igenom deras önskemål, däribland lediga dagar och flextid. En riktig stjärna!

Hannas tre bästa för ökat fackligt engagemang

• Gör det enkelt att engagera sig! Det måste finnas många ingångar till engagemang. Kanske passar det inte alla att gå på möten, men det finns andra sätt att bidra till det fackliga arbetet.
  • Visa att ni finns! Syns man inte, finns man inte. Som förtroendevald måste man visa sig, prata om frågor man driver. Då ökar engagemanget bland övriga medlemmar och arbetsgivaren får upp ögonen för det fackklubben gör.
  • Skapa en öppen kultur där det är okej att säga vad man vill och känner! Alltid. Engagemang föds ur en känsla av att man jobbar för något som är viktigt, att man kan bidra till att saker blir bättre.

Fakta om Hanna Andersson

• Vinnare av HEJA!-priset "Årets eldsjäl 2024"
  • Yrke: Grafisk formgivare på Star Trading
  • Facklig uppdrag: Klubbordförande Start Trading
  • Ålder: 37 år
  • Bor: Komskälet, utanför Borås

Fakta om HEJA!-priset

HEJA!-priset finns för att uppmärksamma alla bra förebilder, lyfta fram goda exempel och inspirera fler att arbeta med frågor som rör jämställdhet, hbtqi och arbetsmiljö. Eller helt andra fackliga frågor som gjort skillnad för medlemmarna på arbetsplatsen. Unionens medlemmar nominerar till priset och en jury bestående av Unionens presidium beslutar vem som prisas. Vinnaren i varje kategori får 20 000 kr till kompetensutveckling.

Priset delas ut i fyra kategorier:

• Årets Hbtqi
  • Årets Eldsjäl
  • Årets Jämställdhet
  • Årets Arbetsmiljö

Läs mer om priset och övriga vinnare på https://www.unionen.se/heja

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.