Unionen kräver högre lön och arbetstidsförkortning

Högre lön är den enskilt viktigaste frågan för Unionens medlemmar i den kommande avtalsrörelsen, men även frågan om kortare arbetstid står högt på agendan. Det stod klart när Unionens förbundsråd på tisdagen fattade beslut om vilka frågor förbundet ska prioritera i den kommande avtalsrörelsen.

Peter Hellberg, ordförande Unionen, har tillsammans med  Unionens medelmmar fattat beslut om vilka prioriteringar som ska göras i kommande avtalsrörelse.
Peter Hellberg, ordförande Unionen, har tillsammans med Unionens medelmmar fattat beslut om vilka prioriteringar som ska göras i kommande avtalsrörelse. Foto: Peter Jönsson

– För oss är det helt självklart att medarbetare som är med och skapar värde i sina företag också ska få del av det värdet genom en god löneutveckling. Vi ser också att finns skäl att hålla i den uppväxling av löneökningstakten som inleddes i och med 2023 års avtalsrörelse. Sveriges konkurrenskraft är stark, säger Peter Hellberg, Unionens ordförande.

Rekordmånga motioner om kortare arbetstid

Till Unionens förbundsråd för avtalsrörelsen 2025 har Unionen fått in rekordmånga motioner om arbetstid.

– Frågan om kortare arbetstid har varit het i den allmänna debatten och den är även viktig bland Unionens medlemmar. Arbetstidsförkortning ska regleras i kollektivavtal, och inte genom politiska beslut, säger Peter Hellberg.

–  Idag har Unionen beslutat att vi kommer att fortsätta driva frågan om att alla ska ha rätt till minst 100 timmars arbetstidsförkortning per år. Dagens tjänstemän har ett pressat arbetsliv och behöver mer balans mellan arbetet och fritid, säger Peter Hellberg.

Unionens prioriteringar för 2025 års förhandlingar

• Löneökningar genom årlig lönerevision med siffersatt utrymme för bästa möjliga reallöneutveckling över tid. Avtalens lägsta löner ska höjas med, som lägst, löneutrymmet.
  • Lönerna ska höjas på ett systematiskt sätt i en process med fackligt inflytande, möjlighet till individuell påverkan och tryggad individuell löneutveckling.
  • Avsättningar ska göras till kortare arbetstid/arbetstidsförkortning.
  • Bättre villkor vid förskjuten arbetstid eller vid övertid, beredskap eller restid.
  • På de avtalsområden där avsättningen till deltids-/flexpension ännu inte nått upp till minst två procent behöver ytterligare avsättningar göras.

Mer information om Unionens prioriteringar på Unionens webbplats.

FAKTA: Avtal 2025 – Vad händer nu?

• Nu har Unionens medlemmar tyckt till och förbundsrådet har fattat beslut om vilka prioriteringar som ska göras i kommande avtalsrörelse. Nästa steg utifrån inriktningsbeslutet är att formulera krav på branschnivå, en uppgift som Unionens 14 branschdelegationer nu har ett par månader på sig att göra.
  • I november kommer Facken inom Industrin, det vill säga Unionen, Sveriges Ingenjörer, GS, Livsmedelsarbetareförbundet och IF Metall, att presentera en gemensam avtalsplattform som också innehåller ett löneökningskrav.
  • I december, strax innan jul, sker kravväxling mellan industrins parter, och utifrån denna växling påbörjas förhandlingarna med förhoppning att sluta avtal för industrin senast den 31 mars. Avtal som är normerande och som ger ett märke även för förhandlingarna inom övriga avtalsområden.
  • I början av 2025 görs kravväxlingar på alla de avtalsområden som löper ut den 31 mars.

Unionen är Sveriges största fackförbund med över 700 000 medlemmar på 88 000 arbetsplatser. Vi är 27 000 förtroendevalda på drygt 15 000 arbetsplatser. Unionen finns för tjänstemän på den privata arbetsmarknaden och du hittar oss i allt från stora internationella koncerner till små familjeföretag, ensamföretag, organisationer och föreningar. Tillsammans är vi i Unionen den ledande kraften som skapar framgång, trygghet och glädje i arbetslivet.