Hård kritik mot Torsås Bostads AB:s försäljningsplaner

Hyresgästföreningen riktar kritik mot Torsås Bostads AB som meddelat att man planerar att sälja vissa av sina fastigheter. Föreningen menar att det ofta blir sämre för hyresgästerna när ett kommunalt bostadsbolag säljer sina fastigheter.

Torsås Bostads AB planerar att sälja vissa av sina fastigheter, något som kritiseras av Hyresgästföreningen.

- Jag fick genast en klump i magen när jag hörde det. Jag kan inte komma på ett enda exempel där hyresgästerna fått det bättre när en allmännytta sålt ut fastigheter. Tvärtom så leder det oftast till att oseriösa hyresvärdar tar över och hyresgästerna får det sämre. Lessebo är ett väldigt bra exempel där en kommun säljer till ett privat bolag och hyresgästerna får det sämre, säger Eva Hederstam, Hyresgästföreningen Kalmar-Torsås-Öland.

I Lessebo har kommunen sålt stora delar av sitt hyresbestånd till en privat fastighetsägare och man planerar även att sälja hela sitt bostadsbolag. I Lessebo har Hyresgästföreningen blivit kontaktade av flertalet missnöjda hyresgäster och arbetar just nu för att vända den negativa utvecklingen av fastighetsskötseln. Föreningen menar att det är tydligt att situationen har blivit sämre för hyresgästerna och att de har hamnat i en utsatt situation på grund av försäljningen.

- Även om kommunen har för avsikt att sälja till en seriös hyresvärd, kan man inte veta hur det blir sen och inte heller om den nya hyresvärden kommer att behålla fastigheterna eller sälja dem vidare till någon annan. Jag har full förståelse för att bolaget behöver satsa på underhåll, men det är inte rimligt att hyresgästerna ska behöva drabbas på grund av detta. Här behöver kommunen kliva in och ta ett ansvar, säger Eva Hederstam.

Torsås Bostads AB är en så kallad allmännytta, ett bostadsbolag som ägs av kommunen och som har två syften. En allmännytta ska dels bedrivas som ett vanligt företag och generera en vinst, men till skillnad från ett vanligt bolag ska en allmännytta även verka för det allmännas bästa. Ett allmännyttigt bostadsbolag har i uppgift att se till att det finns hållbara och prisvärda hyresrätter för alla kommunens invånare. Kommunerna använder sina allmännyttor för att säkra att det finns bostäder till alla som bor i kommunen.

- Allmännyttan är en kommuns viktigaste verktyg för att se till att det finns bostäder till alla och det är kommunen faktiskt skyldig att göra enligt lag. Vi ser hur många privata hyresvärdar den senaste tiden har kommit med extrema yrkanden och inte vill ha några lokala förhandlingar. Vi behöver allmännyttan, vi behöver politiker som tar ansvar, säger Eva Hederstam.

Privata hyresvärdar i Östergötland kräver hyreshöjningar på över 14 procent30.8.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

I Östergötland har flera privata hyresvärdar redan nu gått ut med krav på hyreshöjningar till 2025. Trots att man tidigare har höjt hyrorna från den 1 april, vill man nu höja hyrorna den 1 januari i stället. Hyresgästföreningen riktar skarp kritik mot agerandet. – Helt verklighetsfrånvänt, menar Joel Ahonen, Förste förhandlare, Hyresgästföreningen region Sydost.

Privata hyresvärdar i Karlskrona vill börja förhandla om nya hyreshöjningar redan nu7.6.2024 11:08:03 CEST | Pressmeddelande

I Karlskrona väljer ett stort antal privata hyresvärdar att redan nu gå ut med krav på hyreshöjningar till 2025. Detta trots att 2024 års hyresförhandlingar ännu inte är klara på flera håll i landet, och trots att de kostnadsunderlag som ska användas i förhandlingarna ännu inte finns. Hyresgästföreningen riktar skarp kritik mot agerandet och påpekar att det stressar redan hårt pressade hyresgäster.