Lidl öppnar sin fjärde butik i Uppsala

Lidl Sverige har slutit avtal om att öppna ytterligare en butik i Uppsala. Belägen längs Kungsgatan i Uppsala, blir Lidls butik en viktig pusselbit i att expandera centrala Uppsala. Butiken om 2 200 kvadratmeter planeras att öppna under 2025.
– I alla våra etableringar är det avgörande att läget är det rätta. Med den nya butiken i Uppsala kommer vi nå tusentals nya hushåll och ytterligare öka tillgängligheten till mat av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.

Lidl öppnar sin fjärde butik i Uppsala.

Med 204 butiker runtom i Sverige är Lidl en av de största dagligvarukedjorna i landet. Under förra affärsåret ökade Lidl Sverige omsättningen med över 11 procent, trots att kedjan genom olika initiativ sänkte priset på frukt och andra livsmedel. Nu presenterar Lidl Sverige planer för nästa Lidl-butik, i centrala Uppsala som blir dagligvarukedjans fjärde butik i staden.

– Vi är mycket nöjda med att kunna etablera en butik så pass centralt på orten. Med den nya butiken som ligger invid en av de större genomfartslederna i Uppsala, kommer vi göra det enklare för uppsalaborna att genomföra sin veckohandling på väg till andra sysslor. Vårt mål med den här etableringen är att ytterligare öka tillgängligheten för våra kunder att handla på Lidl oavsett om de tar sig fram till fots, med cykel, kollektivtrafik eller bil, säger Christian Sjöström, fastighetschef på Lidl Sverige.

Stadsdelen Kungsängen, där butiken kommer ligga, har genomgått en större bostadsutveckling det senaste decenniet och antalet invånare väntas fortsätta öka. Butiken som planeras bli 2 200 kvadratmeter och få ett 80-tal parkeringsplatser, och kommer därmed bidra till stadsdelens fortsatta utveckling. I samband med butiksetableringen kommer även ett 20-tal tjänster att tillsättas.

– Vi är stolta över att vara en del av Lidls imponerande tillväxtresa. Nu bygger vi vidare på vårt samarbete och ger uppsalaborna tillgång till ännu mer prisvärd mat, säger Thomas Hansen, CDO Sverige på Prisma Properties.

Butikens byggstart är planerad till det fjärde kvartalet 2024, med planerad öppning under fjärde kvartalet 2025.

Om oss

Lidl stärker sitt klimatåtagande: Nettonoll till 20503.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lidl har antagit målet om nettonollutsläpp senast 2050, baserat på nya ambitiösa klimatmål i leverantörskedjan. Lidl intensifierar därmed återigen sitt engagemang för hållbara affärsmetoder och en minskad klimatpåverkan som en del av sin internationella hållbarhetsstrategi. Internationellt har Lidl redan åstadkommit betydande minskningar av växthusgasutsläppen med totalt 52 procent genom sitt arbete med scope 1 och scope 2, jämfört med 2019.