Susanne från Umeå kan bli Årets skyddsombud 2024

Utmärkelsen Årets skyddsombud utses av Tidningen Vision på Skyddsombudens dag den 23 oktober. Susanne Landström, huvudskyddsombud på Umeå kommun är en av tre finalister.

Susanne Landström

Färre akuta arbetsmiljöbränder som måste släckas, det är resultatet av Susanne Landströms enträgna förebyggande arbete som huvudskyddsombud i Umeå kommun. Susanne kände tidigt att hon hade ett starkt intresse för arbetsmiljöfrågor och har haft rollen som huvudskyddsombud sedan mitten på 90-talet, berättar hon för Tidningen Vision. I fackförbundet Vision har hon varit huvudskyddsombud sedan 2017.

Susanne är nominerad för sitt stora engagemang och förebyggande arbetsmiljöarbete. En viktig del är en gemensam utbildning för chefer och skyddsombud.

–  En av de absolut viktigaste förebyggande sakerna som jag gör är att jag håller i en utbildning för chefer och skyddsombud. De går den tillsammans och får höra och lära sig exakt samma saker. Jag tror verkligen på detta upplägg. Man går därifrån med känslan Vi vill detta tillsammans, säger Susanne Landström.

Priset Årets skyddsombud utses av Tidningen Vision på uppdrag av Visions förbundsstyrelse. Priset instiftades år 2020 och alla medlemmar i Vision har möjlighet att nominera skyddsombud, huvudskyddsombud och regionala skyddsombud till priset.

Juryn består av representanter från Visions förbundsstyrelse, Visions arbetsmiljögrupp, förbundets arbetsmiljöstrateg samt Tidningen Visions chefredaktör.

Läs mer i Tidningen Vision Susanne Landström är finalist i Årets skyddsombud 2024 — Vision

För ytterligare kommentarer, kontakta Susanne Landström: Susanne.Landstrom@umea.se

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.