Dubbla världscuppremiärer i helgen - Sverige titelförsvarare i både hoppning och dressyr

Sverige går in i en ny världscupsäsong med dubbla finalsegrar i ryggen. Ska den svenska framgångsvågen hålla i sig? I helgen påbörjar de svenska hopp- och dressyrryttarna resan mot en ny världscupfinal.

Lars Kersten och Hallilea stod som segrare i världscupklassen i Göteborg 2024.
Lars Kersten och Hallilea stod som segrare i världscupklassen i Göteborg 2024. Foto: Roland Thunholm Free for media to use

Traditionsenligt är det Oslo i Norge och Herning i Danmark som står värdar när Longines FEI Jumping World Cup™ och FEI Dressage World Cup™ 2024/2025 har premiär. Och det är en stark svensk uppställning på plats i både hoppning och dressyr.

Till Oslo och världscuppremiären i hoppning skickar Sverige Peder Fredricson, som red hem en pallplats i senaste världscupfinalen, Angelica Augustsson Zanotelli och Emma Emanuelsson.

- Det blir en spännande säsong. Det är alltid kul att följa världscupen och vi har tre riktigt bra ryttare på plats i Oslo. Peder och Angelica vet vi vad de kan leverera i världscupsammanhang. Emma och Canbella har tagit klivet upp i de större sammanhangen och det ska bli väldigt intressant att följa dem under inomhussäsongen, säger Henrik Ankarcrona, förbundskapten i hoppning.

14 kvaltävlingar står mellan hoppryttarna och världscupfinalen som hålls 2-6 april 2025 i Basel, Schweiz. Henrik von Eckermann är titelförsvarare och därmed direktkvalad till finalen. Henrik Ankarcrona vill ge så många som möjligt av övriga svenska ryttare chansen att kvala.

- Det är en lång väg till finalen och vi satsar brett i början. Jag vill ge så många ryttare som möjligt chansen att plocka poäng, för att sedan kunna smalna av till de som har chans att ta sig till finalen.

Gothenburg Horse Show, 19-23 februari, är sista kvaltävlingen innan finalen och därmed sista chansen att samla värdefulla poäng inför Basel.
- Göteborg är alltid en tävling man längtar till. Det är kulmen på inomhussäsongen och som sista kvaltävling är den väldigt viktig för ryttarna som hoppas plocka de sista poängen, säger Henrik Ankarcrona.

I Herning står två svenska ekipage på startlinjen i dressyrens världscuppremiär: Patrik Kittel med nya bekantskapen Zoulmate, och OS-reserven Maria von Essen med Invoice.

- Världscupen står för så mycket. Det är alltid bra ekipage, bra stämning och förstklassiga tävlingsplatser. Alla går in i säsongen med stora förhoppningar och vi brukar få se en del nya ekipage, så det är väldigt spännande att följa, säger Bo Jenå, förbundskapten i dressyr.

Liksom Henrik von Eckermann är Patrik Kittel titelförsvarare i världscupen och direktkvalad efter finalsegern i april i år.
- Det är självklart en inspiration för övriga svenska dressyrryttare, att se att det går att ta hem en så stor titel. Det var ju 26 år sedan senast när Lussan (Nathhorst) tog hem den första på hemmaplan i Göteborg, så det var verkligen dags igen, säger Bo Jenå.

Dressyrens världscupliga innehåller 11 kvaltävlingar och apropå Göteborg står Gothenburg Horse Show för den näst sista tävlingen innan finalen i Basel.
- Att ha Göteborg som en del av världscupligan är jätteviktigt för svensk dressyr. Det ger oss en möjlighet att få in fler svenska ryttare på de största tävlingarna och att bygga värdefull erfarenhet genom att rida världscup på hemmaplan, säger Bo Jenå.

Longines FEI Jumping World Cup™ 2024/2025

19-23 februari Gothenburg Horse Show, Sverige
13-16 mars 's-Hertogenbosch, Nederländerna
2-6 april Basel, Schweiz, världscupfinal

2025 års tävlingar genomförs 19-23 februari.

Nu är årets regler för SWB Trophy presented by Hyperion klara!20.8.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

SWB Trophy presented by Hyperion är tävlingen där några av landets bästa unghästar i hoppning och dressyr får chansen att visa upp sig under Gothenburg Horse Show. De unga talanger som placerar sig högst i sin respektive ålderskategori under SWB Equestrian Weeks är startberättigade. Nu publiceras reglerna för kommande säsong och en förändring står klar; de hästar som kvalificerar sig som fyraåringar kommer inte att starta under Gothenburg Horse Show 2025.