Dance along – din chans att stå på Kungliga Operans stora scen!

Den 15 och 18 november bjuder Kungliga Operan in publiken till Dance-along, dansklasser på Stora scenen, med bland andra Kungliga Balettens konstnärliga chef Nicolas Le Riche och dans- och showveteranen Rennie Mirro.

Dance-along på Kulturnatten 2022. Foto: Kungliga Operan /Leonard Stenberg

Under två kvällar får publiken chansen att prova på grunderna i balett, modern dans, den unika Gaga-stilen, pardans eller showa loss som i Vegas. Inga förkunskaper krävs.

Det är tre dansklasser per kväll, varje klass är ca en timme lång och du köper biljett till varje enskild klass för sig, men du är såklart välkommen att gå på flera klasser om du vill. Efteråt kan du pusta ut med ett glas i Guldfoajén där baren håller öppet för mingel och eftersnack!

Fredagen den 15 november

Kl. 17.30 – Gaga med Emma Rozgoni

Den världsunika dansstilen Gaga, skapad av koreograf Ohad Naharin, som bland annat synts i succéverket Minus 16 på Kungliga Operan. Beskrivet som ett rörelsespråk arbetar stilen med alla kroppens sinnen där deltagarna uppmanas att använda sin fantasi och uppleva glädjen i rörelsen.

Kl. 19.00 – Modern dans med Hlín Hjálmarsdóttir

Släpp dina tankar på perfektion och kom till en klass i modern dans ledd av Hlín Hjálmarsdóttir, tidigare dansare i Kungliga Baletten, Göteborgs danskompani och Cullbergbaletten, numera repetitör och koreograf. Hennes verk Riptide beskrevs som en ostoppbar naturkraft, välkommen att kasta dig ut!

Kl. 20.30 Jazz med Anthony Lomuljo

I en personlig, jazzig och stilsäker dansklass får du hänga på Anthony Lomuljo, dansare i Kungliga Baletten till en värld av mixade influenser. Allt med extra attityd och sväng - här får du chansen att uttrycka dig, more is more!

Måndagen den 18 november

Kl. 17.30 – Balett med Nicolas Le Riche

Av vem ska man lära sig grunderna i klassisk balett om inte av Kungliga Operans egen balettchef Nicolas Le Riche! Det här blir en klass med traditionella övningar vid stång och sedan ute på golvet. Med sin tidigare karriär som étoile på Parisoperan och sex år som balettchef på Operan kommer Nicolas garanterat med många specialtips och knep från balettens värld. Dansklassen hålls på engelska.

Kl. 19.00 – Jive med Tobias Wallin & Katariina Edling

Har du alltid drömt om att slänga runt någon i en jive? Nu har du chansen! Tobias Wallin har dansat 14 säsonger i Let’s dance och tillsammans med Katariina Edling kommer han nu lära ut grunderna i det svängigaste du kan ägna dig åt på ett dansgolv. För att vara garanterad att få dansa i par så kom tillsammans med någon du vill dansa med, könstillhörighet spelar ingen roll. Du är såklart välkommen solo, vi parar ihop efter bästa förmåga på plats!

kl. 20.30 – Soultrain med Rennie Mirro

Dansaren, sångaren och skådespelaren Rennie Mirro började sin karriär i Kungliga Baletten och har sedan dess gjort alltifrån klassisk musikal till soloshower. Nu är han tillbaka på Operans scen och bjuder på en svängig dansklass med influenser från både det klassiska tv-programmet Soultrain och fenomenet flashmobs.

Dance-along på Kulturnatten 2022. Foto: Kungliga Operan /Leonard Stenberg
Balett med Nicolas Le Riche på Kulturnatten 2022. Foto: Kungliga Operan /Leonard Stenberg

Om Kungliga Operan

Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för opera och balett och grundades av Gustav III 1773. Hos oss upplever du föreställningar i världsklass. Vi bjuder på starka känslor, tyll, tåspets och tragik med Kungliga Operans solister, Kungliga Operans kör, Kungliga Hovkapellet, Kungliga Baletten samt övriga medarbetare på och bakom scenen.

Urpremiär för Gustavia - nyskriven balett om Sveriges okände prins15.10.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Berättelsen om Gustav Badin Couschi, i koreografi av Pär Isberg samt manus och regi av Amir Chamdin och med franske gästsolisten Guillaume Diop i huvudrollen. Gustavia skildrar den för många svenskar okända berättelsen om två pojkar som växer upp samtidigt vid det svenska hovet; den blivande kung Gustav III och hans adoptivbror Gustav Badin Couschi. Den ene född prins, den andre adopterad in i kungafamiljen. Gustavia har premiär på Kungliga Operan på fredag, 18 oktober kl 19.00.

The Royal Swedish Opera to Gasometer in 2027 ─ the former gas clock will serve as home stage during renovation14.10.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Gasometer will be the stage for the Royal Swedish Opera while the Opera House is being renovated. The unique gas clock in Stockholm area Norra Djurgårdsstaden is operated by Cirkus Venues and is being constructed into a spectacular stage space for opera, ballet and classical music. The opera will move in on 1 February 2027. »Gasometer offers a unique audience and stage experience, and we look forward to meeting the audience there when the Opera House has to close for renovation and rebuilding«, says the Royal Swedish Opera's CEO Fredrik Lindgren.

Kungliga Operan till Gasometer 2027 — gasklockan blir ny hemmascen under ombyggnationen14.10.2024 11:00:00 CEST | Pressmeddelande

Gasometer blir scen för Kungliga Operan medan Operahuset renoveras. Den unika gasklockan i Norra Djurgårdsstaden drivs av Cirkus Venues och blir ett spektakulärt scenrum för opera, balett och klassisk musik. Operan flyttar in 1 februari 2027. »Gasometer erbjuder en unik publik- och scenupplevelse och vi ser fram emot att få möta publiken där när Operahuset måste stänga för renovering och ombyggnad«, säger Kungliga Operans vd Fredrik Lindgren.

Våren virvlar in på Kungliga Operan med bröllopsbestyr på italienska, odödlig kärlek, valkyrior och Julius Caesar7.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Figaros bröllop inleder vårsäsongen i Operahuset med en hejdundrande fest för alla sinnen, tätt följd av en helt nyskriven balett av Mats Ek. Unga Operan har premiär för nyskrivna Julius Caesar och kortopera-kvällarna med Short Stories kommer tillbaka i en ny upplaga. Bered er på en välkomnande och vällustig vår på Kungliga Operan!