Jimmy Samuelsson gör historia på Veteran-VM

Under Veteran-VM i Porec, Kroatien, den 8–13 oktober 2024, skrev Jimmy Samuelsson svensk brottningshistoria genom att ta sitt 13:e raka världsmästerskapsguld. Aldrig tidigare har någon brottare vunnit 13 VM-guld i rad, och Samuelssons dominans var tydlig. I finalen mötte han Rudolph John James från USA, som tidigare samma vecka blivit veteranvärldsmästare i fristil. Men i grekisk-romersk stil var det inget tvivel om vem som var överlägsen – Samuelsson vann med 11–0 på endast 87 sekunder, genom rullningar och lyft i parterr.

Lagbild från Veteran VM

Samuelssons dominans sträckte sig genom hela turneringen, där han samlade ihop imponerande 32–1 i poäng där endast en motståndare lyckades gå tiden ut mot honom. Samuelsson, som nu innehar ett unikt rekord, fortsätter att satsa på fler veteran-VM-guld, med målet att slå polske Andrej Wronskis 15 VM-guld, dock ej vunna i följd.

Det var inte bara Samuelsson som glänste. Sverige ställde upp med 19 brottare i grekisk-romersk stil och kom hem med sju medaljer, inklusive fyra silver genom Jarkko Wester i 62 kg, Tobias Kantola i 78 kg, Johan Hedberg i 78 kg och Walid Said i 100 kg. Dessutom tog Christer Jacobsson i 70 kg och Marcus Eurén i 88 kg var sitt brons.

I fristilsbrottning representerades Sverige av sju brottare, och här lyckades Amir Yekpourfard i 62 kg och Magnus Strandner i 88 kg ta varsin bronsmedalj.

Turneringen, som hölls i en förstklassig arena med plats för en stor publik och utmärkta träningsmöjligheter, blev en stor framgång för svensk veteranbrottning, inte minst tack vare den stora svenska hejarklack som var på plats.

Lagbild från Veteran VM

Elvira Braun tilldelas Elitidrottsstipendiet23.9.2024 16:45:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Brottningsförbundet vill gratulera och meddela att landslagsbrottaren Elvira Braun har tilldelats Riksidrottsförbundets och Svenska Spels Elitidrottsstipendium för säsongen 2024–2025. Detta prestigefyllda stipendium delas ut årligen till elitidrottare som kombinerar sin idrottskarriär på landslagsnivå med studier på minst halvfart vid universitet, högskola eller annan postgymnasial utbildning.

Föreningarna gör idrottsklivet - använder brottning som verktyg för inkludering12.9.2024 15:10:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Brottningsförbundet har tagit på sig en viktig roll i den nationella satsningen Idrottsklivet, som syftar till att göra idrotten mer tillgänglig och inkluderande för boende i utsatta områden. Genom brottning, en sport känd för sin starka gemenskapskultur och låga trösklar, arbetar vi för att erbjuda barn och unga en meningsfull fritid och en trygg miljö där de kan växa och utvecklas. Med stöd från regeringen och i samarbete med Riksidrottsförbundet och andra specialidrottsförbund, strävar vi efter att göra idrotten mer tillgänglig för boende i de områden som polisen bedömer som utsatta.