Fastigheterna GotlandsHem vill sälja

Vi lyfter nu sekretessen och meddelar vilka fastigheter vi undersöker möjligheterna att sälja. Underlagen är överlämnade till regionfullmäktige som fattar beslut.

En färgglad illustration av hus framför en ljusblå himmel.
Fastigheterna GotlandsHem vill sälja.

Anledningen till att GotlandsHem planerar att sälja delar av sitt fastighetsbestånd är för att kunna bidra till en bostadsmarknad i balans. Företaget planerar att bygga 1 500 nya bostäder och genomföra omfattande renoveringar av 3 000 bostäder fram till 2031.

–  Att se över vilka fastigheter vi ska förvalta är något vi kommer göra kontinuerligt. Det är ett sätt att prioritera, effektivisera vår förvaltning och få in kapital till planerade satsningar, säger Joakim Martell, vd GotlandsHem.

Det är sex fastigheter och totalt 332 bostäder av GotlandsHems drygt 4 500 bostäder som berörs av planerad försäljning. De aktuella fastigheterna finns i Visby, Fårösund och Tingstäde.

–  På sikt innebär det att antalet bostäder GotlandsHem kommer förvalta om cirka tio år kommer att överstiga 5 000, även om det under perioder kommer att vara färre, säger Joakim Martell.

Vi har lyckade exempel på hur vi arbetat på det här sättet tidigare. Vi sålde en fastighet i Havdhem 2021 för att satsa på Hemse. 2023 startade därför bygget av 16 nya bostäder och ett omfattande renoveringsarbete på Silvergatan i Hemse.

Vid eventuella försäljningar av hyresfastigheter har hyresgästerna besittningsrätt till sin bostad. Idag har alla som bor i berörda fastigheter fått information om att den fastighet de bor i är aktuell för försäljning. När beslut är fattat av regionfullmäktige kommer alla berörda hyresgäster få information löpande.

Att sälja ett urval av våra bostäder gör det möjligt för oss att fokusera våra resurser och förvaltningsinsatser.

–  Om vi genomför försäljningen kommer vi att få flera ekonomiska fördelar. Samtidigt kan fokus och effektivisering göra att vi utnyttjar befintliga resurser bättre än i dagsläget. Målet är att hela Gotland får fler bostäder med högre standard, säger Joakim Martell.

Frågan om försäljning är ett politiskt beslut som fattas i regionfullmäktige. Vi kan i nuläget inte säga någon tidpunkt för när en försäljning kan vara aktuell – eller om den blir av.

Aktuella fastigheter

Det här är de aktuella fastigheter som vi prövar för försäljning på marknaden:

• Tingstäde Furbjärs 1:11, Mistelvägen 2 – 56 i Tingstäde.

• Fårösund Bunge Stucks 1:224 och 1:280, Strandvägen 22 – 24 och Kronhagsvägen 33 – 39 i Fårösund.

• Visby Hytten 1, Gråbo torg 1 – 7 i Visby.

• Visby Akacian 1 och 2, Gutevägen 19 – 27 i Visby.

• Visby Skalbaggen 1, Hagstigen 2 – 52 och Myrstigen 21 – 99 i Visby.

• Visby Sjöliljan 1, Sjöliljegatan 1 – 5 i Visby.

Frågor och svar om försäljningar av fastigheter
Kommande försäljningar (gotlandshem.se)

Frågor

För intervju kontakta kommunikation@gotlandshem.se eller 0498–203997.

Talesperson

Joakim Martell, vd.

Sedan 1957 har GotlandsHem varit hela Gotlands allmännyttiga bostadsföretag och är helägt av Region Gotland. Vi äger och förvaltar drygt 4 500 hyreslägenheter och 140 lokaler som är spridda över hela ön, från Fårösund i norr till Burgsvik i söder. Vårt bostadsbestånd är varierat, från medeltida byggnader i Visby innerstad till modern bebyggelse på landsbygden.