Svensk Innebandy lanserar verktyget Föräldrakoll – för ett bättre hallklimat

I syfte att stötta idrottande barn och ungdomar lanseras nu det nya verktyget Föräldrakoll. Föräldrakoll ska främja hallklimatet och på sikt leda till att fler stannar kvar inom idrottsrörelsen. Verktyget är framtaget tillsammans med Värmlands Innebandyförbund och Karlstads Universitet.

Foto: Per Wiklund/Svensk Innebandy

Föräldrakoll är ett nytt verktyg som nu lanseras av Svensk Innebandy. Föräldrakoll är en digital utbildning för den som är anhörig och vårdnadshavare, och som vill veta mer om hur man på bästa sätt kan stötta sitt barn att utvecklas och vilja fortsätta idrotta.

Ambitionen med Föräldrakoll är att verktyget ska bli en hjälp för innebandyföreningar som vill höja kunskapen och stötta vårdnadshavare i hur de i sin tur kan stötta sina idrottande barn och ungdomar.

Föräldrakoll är framtagen i samarbete med Värmlands Innebandyförbund, Karlstads Universitet och Stefan Wagnsson, docent i idrottsvetenskap.

–  Vi märker att miljön i våra hallar har börjat förändras med en strängare ton till de aktiva, ledare och domare. Idag har vi inte lika stora problem som vissa andra idrotter men vill förebygga med information och kunskap till anhöriga, säger Hanna Wiklund, barn- och ungdomsansvarig på Svenska Innebandyförbundet, och fortsätter:

– Min förhoppning är att så många som möjligt genomför Föräldrakoll och att vi på så sätt får fler föräldrar som säger ifrån när någon på läktaren säger eller gör något dumt.

Föräldrakoll består av fyra digitala lektioner där kortare filmklipp och texter mixas i syfte att ge ny kunskap, inspiration och konkreta tips. Allt med utgångspunkt i forskningen.

– Vi har under åren haft hög efterfrågan på den här typen av satsning, där många känt att det fattats utbildningar och verktyg som fokuserar på hur man i praktiken kan göra, det vill säga vilka konkreta beteenden och ageranden som är avgörande i rollen som idrottsföräldrar. Därför känns det jättekul att nu kunna lansera Föräldrakoll och dessutom på nationell nivå, säger Camilla Olsson kanslichef hos Värmlands innebandyförbund.

– Frågan om föräldrars beteenden är något som flitigt diskuteras även på våra tränarutbildningar. Det känns som att det funnits ett litet tomrum när det gäller verktyg som både enskilda vårdnadshavare och föreningar kan använda på ett strukturerat sätt, så här har Föräldrakoll en viktig funktion att fylla, säger Johan Libäck, kursinstruktör Svensk Innebandy.

Föräldrakoll är helt kostnadsfritt och går att finna – här.

SIU-modellen uppdaterad: "Fylld av etablerad kunskap"24.9.2024 16:00:51 CEST | Pressmeddelande

Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU) har funnits sedan 2012. Nu har modellen – som berör allt ifrån de yngsta spelarna till eliten och våra äldsta utövare – reviderats med färsk forskning och uppdateringar. "En gemensam grund att stå på när innebandyn ska bli det givna förstavalet för alla som vill leka, träna och tävla i idrott", säger Anders Jonsson, utvecklingschef på Svensk Innebandy.