Östgötatrafiken delar ut 20 000 reflexer till sina kunder

Östgötatrafiken vill sätta fokus på säkerheten i höstmörkret och delar därför ut 20 000 reflexer till sina kunder under nästa vecka.

En reflex som lyser och hänger på en mörk jacka.
Reflexer gör stor skillnad för hur väl en syns i trafiken. Foto: Karolina Wiborn

När mörkret faller på hösten ökar risken för olyckor i trafiken. Och trots att en reflex minskar risken att råka ut för en olycka, är det många som går utan.

En fotgängare med mörka kläder utan reflexer syns först på cirka 20–30 meters avstånd i fordonets strålkastare, medan en person med reflex kan ses på upp till 125 meters avstånd (källa: Trafikverket). En reflex ger föraren betydligt bättre förutsättningar att upptäcka resenärer i tid och undvika kraftiga inbromsningar.

– Att bära reflex är ett enkelt sätt att öka sin säkerhet och synlighet i trafiken. Genom att dela ut reflexer vill vi på Östgötatrafiken hjälpa våra resenärer att vara trygga på vägen till och från våra hållplatser och stationer, säger Per Nelson, marknadschef på Östgötatrafiken.

Reflexerna delas ut till resenärer på Östgötatrafikens bussar och pendeltåg under vecka 43, med start den 21 oktober.

Om Östgötatrafiken

Varje vardag görs resor motsvarande mer än två varv runt jorden med kollektivtrafiken i Östergötland. Men kollektivtrafik är mycket mer än ett transportmedel som tar människor från en plats till en annan. Det är också ett verktyg för samhällsutveckling där vi med ett hållbart färdsätt gör det möjligt för östgötarna att arbeta och studera i en annan stad än de bor i. Kollektivtrafiken binder ihop länet och bidrar till den regionala utvecklingen.