POWER går Lower Than Low med ny låt och musikvideo

Elektronikutmanaren POWER tar nästa steg i sin marknadsföring och lanserar en nordisk underhållningskampanj, där den nyproducerade låten Lower Than Low med tillhörande musikvideo står i centrum. Vem artisten bakom låten är förblir dock en hemlighet…

POWER

2023 öppnade POWER upp sina 29 varuhus i Sverige och lanserade samtidigt kommunikationskonceptet Low prices – it’s electrifying! till den svenska publiken. Nu tar POWER nästa steg och lanserar en stor nordisk kampanj som kombinerar musik, underhållning och låga priser.

– Vårt mål är att bli ihågkomna för mer än bara låga priser. Vi vill visa att vi är en lekfull aktör som utmanar branschen och skapar minnesvärd underhållning. Det här kreativa förhållningssättet kanske inte tilltalar alla, men vi är villiga att ta risken för att verkligen sticka ut, säger Eddie Hernandez, marknadschef på POWER Sverige.

I centrum för kampanjen står en ny lekfull och energisk originallåt som släpps på Spotify fredagen den 18 oktober. Lower Than Low bär ett tydligt budskap om POWERs låga priser, och att låga priser känns bra. Att valet föll på att producera en låt och tillhörande musikvideo hänger ihop med att just musik är ett kraftfullt verktyg när det används på rätt sätt. Dessutom är ljud en viktig del i POWERs mediestrategi över samtliga kanaler.

– Jag tror att vi har skapat en hit som folk kan gilla. Istället för att göra en traditionell reklamfilm som folk knappt kommer ihåg har vi vågat gå åt ett annat håll med ett nytt och spännande sätt att marknadsföra oss. Jag är säker att både låten och musikvideon kommer fånga kunderna, fortsätter Eddie Hernandez.

Den två minuter långa låten och musikvideon Lower Than Low har tagits fram i samarbete med den norska reklambyrån Schjærven och det svenska produktionsbolaget Giants & Toys. Bakom kameran står regissörduon Baby Baby. Vem artisten bakom låten är förblir dock en hemlighet, för att öka mystiken kring låt och produktion.

– Vi blev genast begeistrade när vi såg vad POWER och Schjærven hade i tankarna, och ännu mer när de gav oss fria tyglar att ta det hela ett steg längre med våra lite galna idéer, säger regissörduon Baby Baby på Giants & Toys.

Från Spotify till TikTok och TV
Kampanjens visuella identitet har tagits fram i samarbete med svenska designbyrån Neumaster, där allt från logga, färger, typsnitt och mönster till tonalitet har anpassats. Kampanjen följer upp reklamkonceptet LOW LOW LOW från februari.

– Det här blir en riktigt omfattande kampanj. Syftet är att öka varumärkeskännedomen och säkerställa en top-of-mind positionering, så att POWER blir förstavalet bland elektronikkedjorna i Sverige, säger Eddie Hernandez.

Reklamkampanjen kommer att rullas ut på flera plattformar, inklusive TV, OLV, Spotify, Display, OOH, In-store, Facebook, Instagram och TikTok. I den sistnämnda kanalen tas kampanjen ett steg längre med influencersamarbeten med välkända profiler som Ludde Blomqvist och Frida Hartman.

I samarbete med reklambyrån Schjærven har POWER dessutom tagit fram exklusivt innehåll för sociala medier med behind-the-scenes-klipp, kreativa utmaningar och tävlingar som är speciellt anpassade för TikTok-publiken. Målet är att bygga lojalitet och skapa engagemang för varumärket som går utöver traditionella säljbudskap.

Lyssna på låten via Spotify här och se musikvideon på YouTube.