Nystart för mästerskapssugen Zebastian Modin

Efter förra årets mellansäsong gör sig Sveriges främsta vinterparalympier genom tiderna, Zebastian Modin, sig redo för jakten på VM-medaljer tillsammans med guiden Emil Jönsson Haag.

Zebastian Modin och Emil Jönsson Haag var väldigt framgångsrika i Paralympics i Peking 2022. Nu satsar de mot nya medaljer tillsammans.

Säsongen 2023/2024 bestod helt utan större mästerskap, därför valde Zebastian Modin att ta en uppbyggnadssäsong med fokus på återhämtning och rehabilitering av en höftskada som stört under en längre tid.

– Det var ett lyckat och helt nödvändigt beslut. Jag förstår först nu när jag är helt skadefri hur mycket höften har påverkat mig under de senaste säsongerna. Så jag har gynnats både fysiskt och mentalt av det här breaket. Jag gör framsteg hela tiden och är väldigt motiverad inför säsongen, säger Zebastian Modin.

VM-sprinten i Trondheim

Om förra årets säsong var helt utan stora tävlingar är kommande säsong det motsatta. Den intensiva världscupsäsongen toppas med ett unikt världsmästerskap i Toblach och Trondheim. Först ut är Toblach i mitten på februari där samtliga distanser förutom sprinten körs. Sprinten körs istället tre veckor senare inkluderat i skid-VM i Trondheim.

– Det är ett speciellt upplägg. Givetvis är alla lopp lika viktiga men det är inte utan att sprinten i Trondheim blir något extra. Jag har en stark förhoppning att vi ska kunna vara med och slåss om medaljerna, säger Modin.

Jönsson Haag är huvudguide

Med sig under säsongen har Zebastian ett team med guider på hemmaplan i Östersund där Emil Jönsson Haag är huvudguide. Samarbetet mellan Modin och Jönsson Haag har pågått flera säsonger tillbaka och de trivs verkligen med varandra.

– Vi har ett väldigt fint samarbete. Emil är en person som jag verkligen uppskattar att ha med mig både i och utanför spåret. Jag ser fram emot att få göra den här säsongen tillsammans, säger Modin.

Siktar på sitt femte Paralympics

Målbilden sträcker sig dock längre än till VM i Trondheim. Året därpå, 2026, stundar Paralympics i Italien vilket kan komma att bli Modins femte vinterspel.

–  Paralympics är bara 16 månader bort, självklart är det dit jag vill. Det är det största som finns inom parasporten och min förhoppning är att komma dit i mitt allra bästa. Gör jag det är jag övertygad om att möjligheterna till något riktigt bra finns, avslutar Modin.

Parasport Sverige har rollen som både Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté och är ett av 72 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsenedsättning, synnedsättning och intellektuell funktionsnedsättning inom 11 idrotter.