Hyresgästföreningen  Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Uddevallahem och Ljungskilehem vill höja hyrorna med 11 procent

Kommunala Uddevallahem och Ljungskilehem kallar till förhandling och vill höja hyrorna med 11 procent från årsskiftet. Nu väntar förhandlingar med motparten Hyresgästföreningen som representerar de sammanlagt 4 558 hyreshushållen.

Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen Inga restriktioner Hyresgästföreningen

De allmännyttiga bostadsstiftelserna, Uddevallahem och Ljungskilehem, kallar till förhandling och vill höja hyrorna med elva procent från och med årsskiftet. Hyresgästföreningen, som representerar de 4 558 hyreshushållen i förhandlingarna, konstaterar att kraven inte tar hänsyn till hyresgästernas situation efter två år av redan rekordhöga hyreshöjningar.

– Fastighetsbolagen går mot ljusare tider men samma ljusning ser inte Sveriges hyresgäster. Bland dem har andelen hushåll med ohållbara boendekostnader ökat från 29 till 43 procent på två år, förklarar Jesper Lissmark som leder Hyresgästföreningens förhandlingsgrupp.

–Människor måste ha råd att bo kvar och samtidigt kunna ha ett liv efter man betalat hyran, menar Jesper Lissmark.

För en genomsnittlig tvåa skulle kravet innebära en höjning med 655 kronor hos Uddevallahem och 630 kronor hos Ljungskilehem, det vill säga nästan en och en halv extra månadshyra om året.

Rapport Hyresgästerna 2024 – Ekonomi och utsatthet

Följ Hyresgästföreningen Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Senaste pressmeddelandena från Hyresgästföreningen Region BohusÄlvsborg-Skaraborg

Fastighetsägarna GFR strandar hyresförhandlingarna för 9 000 hyreshushåll i Borås, Bollebygd, Mark och Ulricehamn25.10.2024 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Fastighetsägarnas region GFR väljer att avbryta hyresförhandlingarna i ytterligare fyra kommuner: Borås, Bollebygd, Mark och Ulricehamn, för att i stället låta hyrorna avgöras av en skiljeman tillsatt av Hyresnämnden. Branschorganisationen är ombud för drygt 200 hyresvärdar i de fyra kommunerna och försöker få igenom hyreshöjningar på mellan 14 och 14,5 procent. Motparten, Hyresgästföreningen, representerar de cirka 9 000 hyreshushåll som berörs av förhandlingarna.