Georgios Barbanos i bronsmatch på U23-VM

Efter en heldag i brottningshallen i Tirana, Albanien, och fyra intensiva matcher är Georgios Barbanos klar för bronsmatch i U23-VM. Han inledde mästerskapet med tre imponerande vinster och gör sig nu redo för att kämpa om medalj i 72-kilosklassen imorgon.

Bild på Georgios Barbanos

Georgios inledde dagen med en starkt 4-2 seger mot Bin Xu från Kina, följt av en jämn 3-3 vinst mot Ruslan Nurullayev från Kroatien. I sin tredje match vann han över Abror Atabaev från Uzbekistan med poängen 3-2. I semifinalen tidigare under kvällen tog det dessvärre stopp, där mötte han Shant Khachatryan, fjolårets bronsmedaljör från U23-VM. Nu får han ladda om och se fram emot att tävla om bronset imorgon kväll.

Bronsmatchen äger rum imorgon, under finalpasset som startar kl. 18:00 där Georgios beräknas brottas runt kl. 19:00.

I 97-kilosklassen tog sig Algot Källman till kvartsfinal, där han ställdes mot den meriterade Abubaker Khaslakhanau, som tävlar under neutral flagg. Khaslakhanau har en sjundeplats från årets OS, samt medaljer från både U23-EM och senior-EM i år. Algot får en ny chans via återkval imorgon och möter vinnaren av Luka Gvinjilia, Georgien och Ali Momenijoujadeh, Iran. Vid vinst i den matchen går även han till bronsmatch.

Tyvärr blir det inget återkval för Niklas Öhlén och Alexander Johansson, som båda blev utslagna. Imorgon går även Simon Borkenhagen in i tävlingen i 77-kilosklassen.

För mer information, kontakta:

Bild på Georgios Barbanos

Maurten stödjer Svenska Brottningsförbundet med innovativ sportnutrition22.10.2024 12:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svenska Brottningsförbundet har ingått ett nytt samarbete med Maurten för att optimera brottarnas förutsättningar att prestera på toppnivå. Genom samarbetet får brottarna tillgång till Maurtens sortiment av innovativa kolhydratsprodukter, och den senast lanserade innovationen med hydrogelmix och bikarbonat – produkter som redan används av några av världens främsta uthållighetsidrottare.