Så utvecklas byggmarknaden – region för region

Bygginvesteringarna i bostäder, lokaler och anläggningar ökar med fem procent under 2025 enligt Byggföretagens nya konjunkturprognos. - Bostadsbyggandet återhämtar sig i hela landet, om än från väldigt låga nivåer. Konjunkturen är fortsatt stark i Norrbotten, men även Uppsala, Västmanland, Gävleborg, Blekinge och Gotland visar tydlig återhämtning nästa år, säger Emil Flodin, analytiker, Byggföretagen.

Dimman lättar för byggmarknaden.

Byggmarknaderna i samtliga län, utom Jönköping och Kronoberg, beräknas visa tillväxt under 2025.

- Det fortsätter att vara hård konkurrens om projekten, men sannolikt har vi bottnat i den här byggkrisen, säger Emil Flodin.

De totala bygginvesteringarna i bostäder, lokaler och anläggningar 2025 kommer enligt Byggföretagen uppgå till drygt 660 miljarder kronor i 2023 års priser.

Emil Flodin, analytiker, Byggföretagen.
Bygginvesteringar i bostäder, lokaler och anläggningar - region för region

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggkonjunkturen: Dimman lättar för byggmarknaden23.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Bostadsbyggandet ökar med 5 400 påbörjade bostäder under prognosperioden 2024-2025. Det visar Byggföretagens nya konjunkturprognos som prognostiserar att 33 700 lägenheter och småhus påbörjas under nästa år. - Bostadsbyggandet har halverats på bara några år. Nu lättar dimman och vi ser en viss återhämtning. Räntesänkningarna och en nedkylning av byggkostnadsökningarna har bidragit till att krisen i bostadsbyggandet bottnat, även om det ekonomiska läget är fortsatt svårnavigerat, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.