Arla

Arla i Di: Missa inte tillväxten i Västafrika

Dela

Arla – genom Anna Månsson, chef för Västafrika, och Cecilia Kocken, vd i Sverige – har i dag signerat en debattartikel i Dagens industri. De skriver att livsmedel och lantbruk är helt centrala för utvecklingen i Afrika och ligger högt upp på de flesta afrikanska regeringars agenda. Business Sweden och svenska företag får inte missa nya möjligheter till export. 

Debattartikeln publicerades i dag på Dagens industri. Den kan även läsas nedan.

Arla har tillsammans med andra stora livsmedelsaktörer lämnat in ett förslag till en ny exportstrategi för livsmedelssektorn, skriver Cecilia Kocken, vd Arla Sverige och Anna Månsson, chef för Arla i Västafrika.
Arla har tillsammans med andra stora livsmedelsaktörer lämnat in ett förslag till en ny exportstrategi för livsmedelssektorn, skriver Cecilia Kocken, vd Arla Sverige och Anna Månsson, chef för Arla i Västafrika.

Missa inte tillväxten i Västafrika

I början av oktober uppmanade Business Sweden svenska företag att inte missa potentialen på den afrikanska kontinenten. Det är mycket bra att de uppmärksammar regionen och vi delar helt analysen. Den starka befolkningstillväxten och behovet av grön omställning gör Afrika till en av de mest intressanta världsdelarna för svenska företag att göra bra affärer och samtidigt bidra till global utveckling. Till listan av de sex branscher som Business Sweden lyfter fram i sin rapport vill vi dock lägga till livsmedel och lantbruk.

Arla har sedan flera år tillbaka en växande verksamhet i Västafrika. Nigeria pekas av Business Sweden ut som ett av fyra länder med en starkt växande marknad. Här har vi startat en av Afrikas modernaste mjölkgårdar och bidrar nu till att bygga upp en hållbar lokal mejeriproduktionen, samtidigt som vi möter landets ökade efterfrågan på säkra och näringsrika livsmedel.

I förra veckan besökte Nigerias vicepresident Kashim Shettima Sverige för att träffa svenska företag, däribland Arla. Den nigerianska delegationen besökte bland annat vår innovationsgård Finngarne utanför Norrtälje. Shettima har en bakgrund som jordbruksekonom och har ett stort intresse för hur Nigerias jordbruk och matproduktion kan utvecklas för att möta den växande befolkningens behov.

Livsmedel och lantbruk är helt centrala för utvecklingen i Afrika och ligger högt upp på de flesta afrikanska regeringars agenda. Men det är inte överraskande att Business Sweden helt missar detta i sin rapport. Som ett bondekooperativ med mjölkbönder i sju europeiska länder kan vi konstatera att Sverige är ett land som prioriterar livsmedelsexport betydligt lägre än exempelvis Danmark.

Man kan invända att det beror på att livsmedelsindustrin utgör en betydligt större del av Danmarks BNP. Men det är ett bakvänt resonemang. Det faktum att Danmark satsat på livsmedelsexport har också stärkt den danska livsmedelsindustrin. Det finns alltså all anledning för Sverige, även utifrån det säkerhetspolitiska läget, att stärka livsmedelsproduktionen genom att också satsa på export.

Livsmedels- och lantbruksnäringen är även nära sammankopplad med starka svenska intressen inom energi, transporter, teknik och digitalisering. Sverige har sedan Gustav de Laval och Ruben Rausings tid världsledande företag inom mjölk- och mejeriproduktion. Vi är ett land som ligger i absoluta världstoppen när det gäller en säker och miljömässigt hållbar matproduktion. Exportfrämjande inom detta område skulle gynna såväl svenska företag som möjligheterna att nå de globala hållbarhetsmålen.

Business Swedens avsaknad av detta i sin Afrika-rapport är symptomatisk, men kan åtgärdas. I höst ska regeringen presentera sin uppdaterade livsmedelsstrategi. Vi har tillsammans med andra stora livsmedelsaktörer lämnat in ett förslag till en ny exportstrategi för livsmedelssektorn. Det är dags att Sverige börjar fokusera på export av livsmedel, teknik och kunskap till tillväxtregioner som Västafrika – då kan vi göra verklig skillnad både för svenska livsmedelsföretag och den globala utvecklingen.

Anna Månsson, chef för Arla i Västafrika
Cecilia Kocken, vd Arla Sverige

Nyckelord

Kontakter

Om oss

Arla – böndernas eget mejeri 

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Följ Arla

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Arla

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye