Arla i Di: Missa inte tillväxten i Västafrika
Arla – genom Anna Månsson, chef för Västafrika, och Cecilia Kocken, vd i Sverige – har i dag signerat en debattartikel i Dagens industri. De skriver att livsmedel och lantbruk är helt centrala för utvecklingen i Afrika och ligger högt upp på de flesta afrikanska regeringars agenda. Business Sweden och svenska företag får inte missa nya möjligheter till export.
Debattartikeln publicerades i dag på Dagens industri. Den kan även läsas nedan.
Missa inte tillväxten i Västafrika
I början av oktober uppmanade Business Sweden svenska företag att inte missa potentialen på den afrikanska kontinenten. Det är mycket bra att de uppmärksammar regionen och vi delar helt analysen. Den starka befolkningstillväxten och behovet av grön omställning gör Afrika till en av de mest intressanta världsdelarna för svenska företag att göra bra affärer och samtidigt bidra till global utveckling. Till listan av de sex branscher som Business Sweden lyfter fram i sin rapport vill vi dock lägga till livsmedel och lantbruk.
Arla har sedan flera år tillbaka en växande verksamhet i Västafrika. Nigeria pekas av Business Sweden ut som ett av fyra länder med en starkt växande marknad. Här har vi startat en av Afrikas modernaste mjölkgårdar och bidrar nu till att bygga upp en hållbar lokal mejeriproduktionen, samtidigt som vi möter landets ökade efterfrågan på säkra och näringsrika livsmedel.
I förra veckan besökte Nigerias vicepresident Kashim Shettima Sverige för att träffa svenska företag, däribland Arla. Den nigerianska delegationen besökte bland annat vår innovationsgård Finngarne utanför Norrtälje. Shettima har en bakgrund som jordbruksekonom och har ett stort intresse för hur Nigerias jordbruk och matproduktion kan utvecklas för att möta den växande befolkningens behov.
Livsmedel och lantbruk är helt centrala för utvecklingen i Afrika och ligger högt upp på de flesta afrikanska regeringars agenda. Men det är inte överraskande att Business Sweden helt missar detta i sin rapport. Som ett bondekooperativ med mjölkbönder i sju europeiska länder kan vi konstatera att Sverige är ett land som prioriterar livsmedelsexport betydligt lägre än exempelvis Danmark.
Man kan invända att det beror på att livsmedelsindustrin utgör en betydligt större del av Danmarks BNP. Men det är ett bakvänt resonemang. Det faktum att Danmark satsat på livsmedelsexport har också stärkt den danska livsmedelsindustrin. Det finns alltså all anledning för Sverige, även utifrån det säkerhetspolitiska läget, att stärka livsmedelsproduktionen genom att också satsa på export.
Livsmedels- och lantbruksnäringen är även nära sammankopplad med starka svenska intressen inom energi, transporter, teknik och digitalisering. Sverige har sedan Gustav de Laval och Ruben Rausings tid världsledande företag inom mjölk- och mejeriproduktion. Vi är ett land som ligger i absoluta världstoppen när det gäller en säker och miljömässigt hållbar matproduktion. Exportfrämjande inom detta område skulle gynna såväl svenska företag som möjligheterna att nå de globala hållbarhetsmålen.
Business Swedens avsaknad av detta i sin Afrika-rapport är symptomatisk, men kan åtgärdas. I höst ska regeringen presentera sin uppdaterade livsmedelsstrategi. Vi har tillsammans med andra stora livsmedelsaktörer lämnat in ett förslag till en ny exportstrategi för livsmedelssektorn. Det är dags att Sverige börjar fokusera på export av livsmedel, teknik och kunskap till tillväxtregioner som Västafrika – då kan vi göra verklig skillnad både för svenska livsmedelsföretag och den globala utvecklingen.
Anna Månsson, chef för Arla i Västafrika
Cecilia Kocken, vd Arla Sverige
Nyckelord
Kontakter
Arla Sveriges presstjänst
Tel:070-884 42 90Om oss
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Efter TikTok-boomen – rekordår för KESO©-fabriken17.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Efterfrågan på KESO© och cottage cheese är större än någonsin, såväl nationellt som globalt. Och mejeriet i Falkenberg, som förser både Sverige och stora delar av Europa med cottage cheese, har svarat upp. Redan i november slog anläggningen sitt tidigare produktionsrekord från 2021, när man passerade 21 000 ton cottage cheese.
Arla Vimmerby nu 30 procent mer energieffektivt13.12.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Lagom till Arlas 20-årsjubileum i Vimmerby är mjölkpulverfabriken nu 30 procent mer energieffektiv. Det är resultatet av ett nära samarbete med energipartnern Adven som inleddes 2021, som även gjort anläggningen helt fossilfri. Efter flera genomförda projekt skördar det bondeägda företaget nu frukten i form av minskade kostnader och sänkta koldioxidutsläpp.
Pension för lussekatten?12.12.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Lussekatt, lussebulle, saffransbulle eller djävulskatt? Kärt barn har många namn, och en ny undersökning på Arla.se visar att Sverige är delat. En sak är dock säker – det saffransgula bakverket har en självklar plats i det svenska jul- och luciafirandet.
Arla i Di: Kom igen Kristersson och Kullgren!3.12.2024 09:59:07 CET | Pressmeddelande
Arla efterlyser i dag regeringens uppdaterade livsmedelsstrategi på Di Debatt. Sverigechefen Cecilia Kocken skriver att det nu är dags för hela regeringen att sätta fart. Artikeln publicerades hos Dagens industri i dag. Den kan också läsas nedan.
Mjölkpriset till bönderna fortsätter att klättra29.11.2024 13:00:00 CET | Pressmeddelande
För åttonde månaden i rad höjer Arla priset som bönderna får betalt för sin mjölk. Ersättningen ökar i december med 11,4 öre per kilo för konventionell mjölk och 22,8 öre per kilo för ekologisk.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum